به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خانم رابودان پ در رواق حضرت خدیجه حرم مطهر دعا را درس‌نامه انسان‌سازی عنوان کرد، گفت: در میان دعاها، دعای مکارم الا خلاق امام سجاد علیه‌السلام جایگاه ویژه‌ای در عرصه تربیت دینی و انسان‌سازی دارد.

وی با اشاره به فرازهایی از دعای امام سجاد علیه‌السلام در دعای مکارم اخلاق افزود: امام سجاد علیه‌السلام یکی از مهم‌ترین فضیلت‌های انسانی را انتقادپذیری و شنیدن ندای مخالف دانسته و از خداوند می‌خواهند روحیه انتقادپذیری به ایشان عطا کرده و تحمل ایشان را در مقابل شنیدن صدای منتقدان افزایش دهند.

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه شنیدن صدای مخالف و پذیرش انتقادهای دیگران زمینه توسعه و پیشرفت جامعه را فراهم کرده و زمینه اغتشاش در جامعه را از بین می‌برد، تصریح کرد: در یک جامعه و در یک حکومت دینی اگر صدای منتقدان شنیده نشود آن جامعه به طبع در مسیر سقوط و انحطاط قرار می‌گیرد زیرا با انتقادپذیری آسیب‌های موجود در جامعه از بین می‌رود.

رابودان انتقادپذیری را خصیصه دینی و فضیلت مؤمنان در جامعه اسلامی عنوان کرد، گفت: مؤمن همواره با روی باز از انتقادها استقبال می‌کند.

وی افزود: البته باید دقت کرد که در زندگی به سبک اسلام هر انتقادی قابل‌قبول نیست بلکه انتقادهایی پذیرفته است که در مسیر حق باشد و نمی‌توان به بهانه انتقادپذیری از کسی توقع داشت که مسیر حق را ترک کرده و در مسیر باطل قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه خواهران حرکت در مسیر حق و حقیقت را خط قرمز جامعه اسلامی عنوان کرد، گفت: آنچه جامعه اسلامی را از جوامع غیر اسلامی متمایز می‌سازد عمل برمدار حق و حقیقت است.

رابودان بابیان اینکه در تفکر اسلامی این انسان است که تمدن سازی می‌کند و به‌عبارت‌دیگر انسان تمدن ساز شاخصه تفکر اسلامی است، تصریح کرد: همان‌طور که بیان شد یکی از شاخصه‌های رسیدن به قله کمال و انسانیت انتقادپذیری و تبعیت از انتقاد در مسیر حق و حقیقت است.

وی اقامه عدل را دیگر شاخصه مؤمن به ولایت اهل بیت(ع)) دانست.

استاد حوزه علمیه خواهران با تأکید بر اینکه پیرو اهل بیت(ع) حق‌طلب بوده و هرگز حاضر نمی‌شود به خاطر منافع مادی خود دست از حق و حقیقت برداشته و در معرکه جدال حق و باطل ولی خدا را تنها رها کند، یادآور شد: انتقادپذیری و حق‌طلبی درسی است که کودکان و نوجوانان باید از همان ابتدای تولد تا رسیدن به سن تکلیف و دوران جوانی از پدر و مادر خود بیاموزند و به‌عبارت‌دیگر پدر و مادر الگوی انتقادپذیری و اقامه عدل و داد برای فرزندان خود هستند و باید توجه داشت که خانواده اسلامی انسان‌ساز است.