به گزارش پایگاه خبری آستان قدسی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام نظری ظهر امروز در آیین سخنرانی اجتماع عظیم هیئت عزاداری دانش آموزی استان قم که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به این که گناه زمانی زمینه انحراف در مومن خواهد شد که به مرحله عمل برسد، اظهار داشت: آثار گناه بر جوارح انسان مساله ای است که از سوی شرع مقدس اسلام هموراه مورد تاکید قرار گرفته است؛ بر این اساس اسلام حتی گناه شهوت آلود به حیوان را حرام می داند.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر این که باید توجه داشت گناهان مربوط به چشم هویت دیگر در تناسب آثار اخروی دارند، گفت: اگر نیت نگاه کننده در نگاه اگناه آلود بر هویت خود گناه باشد این فعل او گناه به حساب آمده این در حالی است که روایات گناه چشم را در صورتی مصون از عقاب دانسته اند که فعل دیدن غیر ارادی و از روی غرض و نگاه شهوت نباشد.

حجت الاسلام نظری در ادامه به بررسی مصداقی آثار گناه بر اعضا و جوارح انسان پرداخت و اظهار داشت: رحمت واسعه خداوند متعال بر الگویی استوار است که مومن می تواند با تمسک بر الگوهای هدایت اسلامی از انحراف در مسیر حق مصون بماند؛ براین اساس باید توجه داشت که برخی از اعضا و جوارح انسان اگر در اختیار نفس قرار گیرند ابزاری برای گناه و انحراف از صراط مستقیم خواهند شد.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه نگاه به زن محجبه از روی شهوت در بیان اسلام مبین حرام است، گفت: در جریان حفظ حجاب مردان توجه داشته باشند که هرچند مبانی دینی مرد را در میزان پوشیده بودن آزاد گذاشته است، اما اگر زنی از الگوی پوشش مرد دچار نگاه حرام شود مرد در گناه او شریک است.

وی ادامه داد: در سیره پاکدمنانی همچون موسی مبرقع آمده است که برای مصون ماندن زنان از نگاه گناه آلود در خیابان ها با نقاب حاضر می شدند؛ بر این اساس باید توجه داشت که نگاه کردن از منظر مبانی فقهی اسلام متکی بر نیت نگاه کننده است و نیت زمانی در نگاه به عنوان نیت پاک شناخته می شو که قلب مومن از دیدن فیلم و یا عکس به انحراف کشیده نشود.

حجت الاسلام نظری در بررسی مصداقی گناهان چشم به نگاه شهوت آلود اشاره داشت و گفت: باید توجه داشت که نگاه شهوت انگیر به عکس یا فیلم حتی اکر این فیلم از رسانه ملی در حال پخش است از منظر شرع مقدس اسلام گناه بحساب آمده و حرام است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با تاکید بر این که راه صیانت از اعضا برای مصون بودن از گناه صیانت از قلب در برابر افکار غلط است، ابراز داشت: در منابع ثقلین به صراحت آمده است که اگر مومنی فکر گناه از قلبش عبور کرد تا زمانی که به حقیقت فعل گناه مرتکب نشود برای او عقابی ثبت نخواهد شد این در حالی است که تصور عمل خیر در مبانی اسلام دارای اجر اخروی زیادی است.