به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خانم خراسانی عصر یکشنبه در رواق حضرت خدیجه حرم مطهر با اشاره به جایگاه برجسته حضرت زهرا سلام‌الله علیها در نزد خداوند متعال گفت: شناخت جایگاه حضرت زهرا سلام‌الله علیها برای ما به‌طور کامل مقدور نیست بنابراین اگر به دنبال شناخت حضرت زهرا سلام‌الله علیها هستیم باید ایشان را از دریچه نگاه ائمه معصوم علیه‌السلام بشناسیم.
استاد حوزه علمیه خواهران با تأکید بر اینکه در قرآن کریم از رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و ائمه معصوم علیه‌السلام به‌عنوان اسوه حسنه یادشده است، افزود: قرآن کریم در این زمینه می‌فرماید «لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ، مسلّماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود».
وی تصریح کرد: بر اساس این آیه رسول خدا صلی‌الله علیه وآله و ائمه معصومه علیه‌السلام برای ما اسوه هستند؛ بنابراین این بزرگواران دارای جایگاه رفیعی در نزد خداوند متعال هستند؛ اما امام حسن عسکری علیه‌السلام حدیثی دارند که در این حدیث از حضرت زهرا سلام‌الله علیها به‌عنوان الگوی ائمه معصوم علیه‌السلام یادکرده و می‌فرمایند «نَحنُ حُجَۀُ اللهِ عَلَی الخَلق وَ الفاطِمَۀُ حُجَۀُ اللهِ عَلَینا؛ ما حجت خدا بر مردم هستیم امّا فاطمه حجت خدا بر ماست».
خراسانی ادامه داد: این حدیث بیان‌کننده مقام و منزلت حضرت زهرا سلام‌الله علیها است و نشان می‌دهد که ایشان به حدی رفعت مقام دارند که برای ائمه معصوم علیه‌السلام که خود حجت خدا بر خلق هستند، الگو بوده و ائمه علیه‌السلام از ایشان الگوبرداری می‌کنند.
وی افزود: به دلیل همین رفعت مقام و جایگاه است که حضرت زهرا سلام‌الله ام‌ابیها یعنی مادر پدر و ریشه تمام فضائل و کمالات عالم هستی نام‌گرفته‌اند.
استاد حوزه علمیه خواهران حضرت زهرا سلام‌الله علیها را مادر حقیقی همه انسان‌ها عنوان کرد، گفت: حضرت زهرا سلام‌الله علیها حتی از مادر به ما نزدیک‌تر است؛ زیرا ما در زیارت‌نامه در زیارت معصومین علیه‌السلام به فرزندان حضرت زهرا سلام‌الله علیها عرض می‌کنیم «بأبی أنت و أمی بأبی أنتم و أمی؛ پدر و مادرم به فدای شما باد» درحالی‌که درجه حضرت زهرا سلام‌الله علیها بر همه فرزندانشان اولی است؛ بنابراین انسان زمانی می‌تواند پدر و مادرش را فدای کسی کند که آن شخص از پدر و مادرش به او نزدیک‌تر باشد؛ بنابراین حق حضرت زهرا سلام‌الله علیها بر انسان‌ها حق عظیمی است که باید ادا شود و آن حق تبعیت از ولایت و شناخت کامل این سیده زنان عالم است.
خراسانی خودشناسی و دعا برای نزدیک نشدن به شخصیت حضرت زهرا سلام‌الله علیها را از روش‌های کسب معرفت به حضرت زهرا سلام‌الله علیها عنوان کرد، گفت: مقام حضرت زهرا سلام‌الله علیها مقام محمود است و برای رسیدن به این مقام باید از خود حضرت زهرا سلام‌الله علیها مدد گرفت همان‌طور که در زیارت عاشورا می‌خوانیم: «اَسَئلهُ اَن یُبَلغَنیَ المَقامَ الَمحمودَ لَکُمُ عِنْدَ اللهِ از خداوند می‌خواهم مرا هم به مقام محمود برسان».
وی یادآور شد: حضرت زهرا سلام‌الله علیها باب ولایت هستند و تا کسی حضرت زهرا سلام‌الله را نشناسد نخواهد توانست به ساحت قدسی ولایت و شناخت مقام امام علی علیه‌السلام و فرزندان ایشان نائل شود.(p2)