به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا محمدی صبح امروز در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر بیان اینکه تمام دنیا برای عالم ملکوت مانند رحمی است که انسان را در خود پرورش داده و او را به مرحله آماده شدن و تولد برای ابدیت می‌رساند، گفت: مرگ برای انسان تولد از این رحم و ورود به عالم ملکوت است.

وی افزود: انسان می‌تواند از رحم دنیا پاک متولد شود اگر که به قول خود با خداوند مبنی بر بندگی خدا عمل کند همان قولی که تمامی فرزندان انسان به خداوند داده و عهد بستند جز خدا را پرستش نکنند.

استاد حوزه علمیه قم علت خروج عده‌ای از مردم را از مسیر بندگی خدا یکی نبودن قلب با زبان آنها عنوان کرد، گفت: کسانی که قلب و زبان آنها یکی بود با خداوند عهد بندگی بستند و بر صراط بندگی مستقیم ماندند و به‌این‌ترتیب بهشتی و اصحاب یمین شدند؛ اما آنهایی که قلب و زبانشان یکی نبود جهنمی شده و در زمره اصحاب شمال قرار گرفتند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی تصریح کرد: بنابر روایت‌ها عالمی که انسان در آن با خداوند عهد بندگی بست عالم ذر بود که باید توجه داشت عالم ذر بنابر برخی از اقوال عالمی است در دل همین عالم دنیا و به‌عبارت‌دیگر ملکوت این دنیا عالم ذر است؛ درحالی‌که این دنیا خود برای عالم ملکوت مانند رحمی است که در دل عالم ملکوت قرارگرفته است.

وی افزود: علت اینکه در عالم الست هیچ‌کس نتوانست پیمان بندگی خداوند را رد کند به این دلیل بود که ابناء آدم در این عالم خداوند و مقام ربوبیت خداوند را با چشم دل دیدند و چون به مقام ربوبیت آگاه شدند به‌واسطه دارا بودن نعمت عقل نتوانستند بندگی خداوند را رد کنند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اینکه انسان عهد خود را در عالم الست فراموش کند خواست خداوند بود ولی فراموش کردن جزئیات به معنای فراموشی اصل مطلب نیست؛ زیرا اگر انسان به قلب و عقل خود رجوع کند با چشم دل می‌تواند خداوند را در همین عالم ببیند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی یادآور شد: انسان اگر با چشم ملکوتی به عالم نگاه کند جز مقام ربوبیت خداوند در عالم چیزی نمی‌بیند و در عالم جز خداوند تمشیت امور را به‌دست دیگری نمی‌داند درحالی‌که اگر انسان با چشم ناسوتی به عالم نگاه کند برای عالم هزاران رب می‌بیند و در سرای دنیا سرگرم می‌شود بنابراین رمز و راز بندگی خداوند این است که با چشم ملکوتی و چشم دل به عالم خلقت نظاره‌گر شویم.(p1)