پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ برتر طلبی در ذات انسان است، وجود یک الگو برای انسان‌ها که بهترین باشد ضروری است و حضرت زهرا سلام‌الله علیها بهترین زنان این عالم و بهترین الگو برای همه است.
ممکن است گفته شود که: دلایل شما چیست؟
دلایل مختلف عقلی و نقلی وجود دارد که البته باهم وحدت و تناسب دارند. اگرچه این خداست که برخی را بر برخی دیگر برتری داده و البته مکانت حضرت در حد احصاء نیست! اما به‌صورت کوتاه و با توجه به صفات حضرت باید بگوییم که کنه عدالت و سخاوت و زهد و ایمان و علمیت و بصیرت و… چنان در وجود حضرت فوران داشت که این برتری ناگفته پیداست! اما شایسته است در اینجا اشاره‌ای به بعضی نکات شود.
اول: برای حضرت زهرا (س) عصمت ثابت‌شده است درحالی‌که دیگر زنان این عالم معصوم نبودند و نیستند و فهم عقلایی می‌گوید که از هر نظر معصوم بر غیر معصوم برتری دارد.
دوم: خدا در قرآن آیاتی همچون آیه مودت و آیه مباهله و… را برای افضلیت و مدح ایشان بیان فرموده است و در حقیقت مداح حضرت فاطمه(س) خدا و رسول (ص) و دیگر ائمه (ع)بودند.
سوم: روایات و نصوص خاص فراوانی درباره برتری ایشان در منابع علمی اسلام موجود است.
چهارم: پیامبر اسلام (ص) پدر بزرگوار ایشان است و حضرت علی (ع) همسر او و حسنین(ع) فرزندان او هستند و ام‌ابیها لقب دارد. این‌که ایشان مادر امامت و همسر ولایت و دختر نبوت است نسبی منحصربه‌فرد است! برای حضرت فاطمه (س) که حجت الحجج است.
پنجم: اقوال مطابق فطرت و بیانات از سر اخلاص ویژه‌ای که حضرت داشتند و سیره و سبک زندگی‌شان در همسر داری و فرزند داری و خانه‌داری از یک‌سو و نیز حضور مؤثر اجتماعی و خطبه‌ها و دفاع جانانه ایشان از ولایت در بزنگاه‌های تاریخ‌ساز که همه و همه بیانگر شایستگی عنوان برتری و عقیله را برای حضرتش دارد از سوی دیگر نشان از جایگاه ایشان به عنوان الگوی هر مرد و زن در زندگانی دارد.
ششم: محوریت ایشان در حدیث تعظیم و تکریم شده‌ی کساء و نکات خاص معرفتی آن‌که خود مقاله‌ای مجزا می‌طلبد!
هفتم: این‌که دشمنی با حضرت دشمنی با خداوند و محبت ایشان محب خداوند است. این‌که به بیانی دیگر هرکس تصور کند خدا را اطاعت می‌کند و اما منویات حضرت را عصیان می‌کند یقیناً اعمالش بی‌فایده است! چون بانو غیر ازآنچه خدا فرموده است هیچ نگویند.
هشتم: تأثیر شگرف حضرت برای تثبیت امر ولایت و این‌که برای آن از هیچ کاری فروگذار نکردند تا بهانه از بهانه گیران گرفته شود.
نهم: این‌که این بانو با چنین عظمت شأن با مرگ عادی از دنیا نرفت و شهیده است…
و دهم: آن روایت مشهور که حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمودند: و لی فی ابنه رسول الله اسوه حسنه! این‌که موعود جهان، منجی بشریت حضرت بقیه‌الله که امام صادق فرمود اگر او را درک کنم تمام ایام حیاتم را در خدمتش خواهم بود! حضرت زهرا را به‌عنوان الگوی زندگانی خویش معرفی می‌فرماید و این خیلی معنا دارد…

فاطمه شناس ترین شخص در این عالم پیامبر(ص) است
از زخم‌زبان‌ها و ابتر گفتن‌های سرزنش آلود که بگذریم میرسیم به حسادت‌ها که بر پیامبر بسیار بود و از ابتدا تا انتهای رسالت و حتی تا بعد از وفات رسول اکرم (ص) ادامه یافت حسادت به این‌که چرا او باید عمویش سیدالشهدا باشد و پسرعمویش جعفر طیار در جنان و پسرعموی دیگرش بزرگ الاوصياء و نوه‌هایش سيد جوانان اهل بهشت و خودش سید الانبياء و دخترش فاطمه سيده النساء جهان شود و می‌گفتند اصلاً چرا باید معیار و میزان فاطمه باشد؟!
فاطمه شناس ترین شخص در این عالم پیامبر(ص) بود که درباره او می‌فرمود : پاره تن و عزیزترین افراد نزد من و نور چشم و میوه دل من و قلب من و محبوب‌ترین و فدایش گردد پدرش و…،کافیست که بیشتر به سخنان گهربار حضرت مراجعه شود تا که جایگاه حضرت فاطمه(س) را بیشتر بشناسیم.

به شخصیت هویت‌بخش نیازمند هستیم
گرچه داستان زندگانی حضرت کوتاه و قصه‌ای پر غصه است اما باید گفت که در کتب مربوط به شیعه و سنی درباره هیچ زنی به‌اندازه‌ی حضرت زهرا (س) کتاب و سخن و مناظرات نوشته و گفته و برگزار نشده است! لذا این جایگاه و مقام و عظمت و جلال و شكوه حضرت زهرا (س) را نشان می‌دهد که این‌گونه موردتکریم و تعظیم و موردتوجه قرار می‌گیرد و این تاریخ است که به شخصیتی هویت‌بخش همچون حضرت فاطمه(س)نیازمند است.
او بهانه خلقت است پس اعتصام داشته باشیم و بگذاریم تا که امید ما به حضرت زهرا (س) باشد که ما را در بین دوستداران خود جای دهد. اعمال خوب خود را نزد او به امانت بگذاریم و ثواب آن‌ها را به او هدیه دهیم و روشن است که باید از اهل‌بیت عصمت و طهارت مخصوصاً حضرت زهرا(س)همچون فرزندی که از بیانات مادر خود تبعیت دارد متابعت کنیم و همچون شاگردی که پيروی از استاد خویش دارد تابع آنان و او باشیم و گرچه مودت لازم است اما کافی نیست و تنها مودت اهل‌بیت(ع) نشان از تمسک و پيروی از آنان نيست بلکه باید در زندگی تابع حضرت فاطمه (س) و از او پیروی داشته باشیم.
نکته مهم این است که پاسداشت حرمت آگاهی در اتصال به امامت است و در کتاب دلائل الامامه صفحه ۳۳ این‌گونه از حضرت فاطمه (س) می‌خوانیم که:
« وطاعتنا نظاما للملّة و إمامتنا أماناً من الفرقه »یعنی، خداوند برای سامان یافتن امت و یکپارچگی آن، نخ تسبیحی قرارداد که دانه‌ها را به هم وصل می‌کند و آن پیروی از ما است و برای امنیت شما از پراکندگی ، امامت ما را قرارداد .
محمد ادریسی