به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت السلام والمسلمین محمدی عصر امروز در نشست پاسخ به پرسش های دینی (زمزم معرفت) که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار شد، اظهار داشت: انسان ها باید در مجالس و دورهمی هایی که با یکدیگر دارند به تبیین معارف دینی بپردازند چراکه پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرماید من افرادی را دوست دارم که در مجالس به تبیین معارف اسلام می پردازند.

وی به آداب و شرایط دعا پرداخت و افزود: یکی از ارکان دعا این است که انسان در زمانی دعا کند که مضطر شده باشد، بنابراین اگر برخی از شرایط دعا مانند زمان، مکان و درود فرستادن به محمد و آل محمد در هنگام دعا کردن رعایت شود، دعا مستجاب می شود.

استاد حوزه علمیه اختیار داشتن فرشتگان و فرمان بردن آن را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: شیطان فرشته نبود بلکه شیطان از جنس جن است، به همین دلیل در برابر خداوند ایستاد اما فرشته از جنس آتش نبوده همچنین این چنین نیست که فرشته اختیاری از خود نداشته باشد درواقع ماهیت فرشته فرمان بردن است.

وی به تقویت توکل در انسان نسبت به خداوند اشاره و عنوان کرد: اگر انسان خداوند را شناخته باشد قطعا معرفت او نسبت به خداوند زیاد خواهد شد، هرچه معرفت نسبت به خداوند زیادتر باشد امید انسان از غیر خداوند کمتر خواهد شد.

حجت الاسلم والمسلمین محمدی با بیان اینکه انجام واجبات و ترک محرمات معرفت انسان نسبت به خداوند را افزایش می دهد، ادامه داد: انسان باید هر آنچه را که خداوند برعهده او گذاشته انجام دهد چرا که معنای توکل انجام این امور است، همچنین هرچه انسان نسبت به توکل تمرین کند به نسبت آن معرفت به خداوند افزوده خواهد شد.

وی مقام شهدا را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: هر چه مقام شهدا بیشتر شود امکان تاثیرگذاری و تصرف آنان در دنیا بیشتر خواهد شد، مهمترین نقش شهدا در عالم برزخ دعای آنان بر حال بستگان بوده که به دلیل جایگاه رفیع آنان دعاهای آنان مستجاب می شود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه نا امیدی از رحمت خداوند موجب تضعیف دین می شود، خاطرنشان کرد: باید علت هایی که موجب ناامیدی در انسان می شود را از بین برد، اگر انسان از رحمت و محبت خداوند ناامید شود معلوم می شود که خداوند را نشناخته است.(p2)