حسین سامیان در گفت‌وگو با پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، با اشاره به فعالیت‌های آستان در بخش‌های مختلف حرم مطهر، اظهار داشت: اگر بخواهیم خلاصه‌ای از فعالیت‌های آستان را در بخش‌های مختلف ارائه دهیم می‌توانیم این فعالیت‌ها را در چارچوب و دستورالعملی که از سوی رهبر معظم انقلاب و تولیت مبنی بر جدیت در حفظ و حراست از کیان معنوی و متعلقات حرم مطهر، خلاصه کنیم که تلاش برای افزایش آسایش و رفاه زائران، نشر معارف اهل‌بیت علیه‌السلام، خدمت به محرومان و مستضعفان و توسعه و بهسازی کانون‌های علم و معنویت از این جمله است.

معاون پشتیبانی و منابع انسانی آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها تصریح کرد: در آستان مقدس هر بخش دارای رسالت و وظیفه‌ای است که معاونت پشتیبانی و نیروی انسانی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و وظایف این معاونت در دو بخش کلی تقسیم می‌شود که خدمت به خادمان افتخاری و خدمت به کارکنان رسمی از مهم‌ترین رسالت‌های معاونت پشتیبانی و منابع انسانی است.

وی افزود: در بخش خدام افتخاری آیین‌نامه‌هایی تدوین‌شده که فرآیند جذب، رسته خدمت و موارد حضور، غیاب و مرخصی خدام به‌درستی در آن پیش‌بینی‌شده است و جذب خدام افتخاری در آستان بر اساس نیاز و اعلام بخش‌های مختلف انجام می‌شود که بخش‌های مختلف آستان با توجه به نیاز و تخصص خاص موردنیاز اعلام نیاز کرده و فرآیند جذب خدام از طریق معاونت پشتیبانی و نیروی انسانی انجام می‌شود.

معاون پشتیبانی و منابع انسانی آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها ثبت‌نام از طریق سایت، پر کردن فرم ثبت‌نام اولیه، تحویل مدارک و حضور در آزمون‌های گزینشی و مصاحبه را از فرآیندهای جذب خدام افتخاری در آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها اعلام کرد، گفت: در صورت موفقیت در مراحل گزینشی افراد متقاضی برای خدمت افتخاری جذب و به نهاد متقاضی معرفی می‌شوند.

سامیان خاطرنشان کرد: جذب خدام افتخاری در آستان برحسب نیاز است و به این شکل نیست که آستان در تمامی مقاطع زمانی و مکانی فرآیند جذب و پذیرش خدام افتخاری را داشته باشد، بلکه جذب خدام افتخاری تنها بنا بر درخواست واحدهای متقاضی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه جذب کارکنان و خدام رسمی نیز به شکل خادمان افتخاری انجام می‌شود، اظهار داشت: در این زمینه نیز آیین‌نامه‌های خاصی وجود دارد و فرآیند جذب، تابع آیین‌نامه خدمات کشوری است و آیین‌نامه خدمات کشوری در آستان مدنظر است.

سامیان تصریح کرد: در دهه کرامت برحسب نیاز مدیریت‌های مختلف آستان جذب خدام افتخاری به‌صورت محدود انجام‌شده است.

وی توزیع فیش متبرکی را از دیگر خدمات معاونت پشتیبانی و نیروی انسانی عنوان کرد و گفت:  فیش متبرکی به تناسبی که میان خدام افتخاری و کارکنان رسمی توزیع می‌شود در میان زائران نیز توزیع می‌شود و سعی شده فیش‌های متبرکی در اماکن عمومی، هتل‌ها، درون حرم و محیط‌هایی که شرایط متفاوتی دارند و یا در بقاع متبرکه توزیع شود و در این زمینه انتخاب جامعه هدف به شکل‌های متفاوتی صورت می‌گیرد.

معاون پشتیبانی و منابع انسانی آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها ادامه داد: روزانه بیش از ۲۵۰۰ فیش میان زائران و سایر گروه‌ها توزیع می‌شود و با توجه به محدودیت ظرفیت مهمانسرا نمی‌توان با ظرفیت بیش از سه برابر توزیع انجام داد؛ البته در مناسبت‌های مختلف و در همین ایام دهه کرامت روزانه بیش از ۳۰۰۰ هزار فیش متبرکی در میان زائران و مجاوران توزیع می‌شود.

وی با اشاره به خدمات واحد پشتیبانی در ایام دهه کرامت به زائران گفت:  هم‌زمان با ایام دهه کرامت امکان ثبت‌نام فیش متبرکی از طریق سایت برای زائران سراسر کشور فراهم شد و پس از ثبت‌نام به‌قیدقرعه فیش‌های متبرکی در زائران توزیع شد که زائران می‌توانند در این مورد نظرات خود را با معاونت پشتیبانی از طریق سایت و سامانه پیامکی در میان بگذارند.

معاون پشتیبانی و منابع انسانی آستان مقدس تصریح کرد: دارالشفای آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها در بخش‌های کلینیک عمومی، زایشگاه، رادیولوژی ، سونوگرافی، به‌صورت نوبت صبح و عصر فعالیت می‌کند و  فعالیت داروخانه، پزشک عمومی ، تزریقات مردان و زنان در ایام دهه کرامت و سایر روزها به‌صورت شبانه‌روزی است.

سامیان ادامه داد: روزانه ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ نفر به بخش‌های مختلف دارالشفاء و درمانگاه حضرت معصومه سلام‌الله علیها مراجعه دارند که ۱۲ پزشک عمومی به‌صورت شبانه‌روزی در این درمانگاه به بیماران خدمت‌رسانی می‌کنند، ۲۳ پزشک متخصص به‌صورت افتخاری و غیر افتخاری در این درمانگاه حضور دارند و همچنین در بخش دندانپزشکی ۱۲ دکتر خانم و آقا حضورداشته و با بهترین کیفیت و پایین‌ترین قیمت به بیماران خدمت‌رسانی کرده و در تمام بخش‌های درمانگاه با پایین‌ترین قیمت و بهترین کیفیت به بیماران خدمات درمانی ارائه می‌شود.

وی افزود: در بخش زنان و زایمان درمانگاه حضرت معصومه سلام‌الله علیها دو کارشناس ماما در نوبت صبح و عصر حضور دارند و ۸ متخصص زنان و زایمان به بانوان خدمت‌رسانی می‌کنند و همچنین در بخش رادیولوژی و سونوگرافی ۴ پزشک متخصص در نوبت صبح و عصر فعال هستند و آزمایشگاه درمانگاه نیز با پیشرفته‌ترین ادوات در دو نوبت صبح و عصر به زائران و مجاوران آستان خدمات پزشکی ارائه می‌دهد.

معاون پشتیبانی و منابع انسانی آستان مقدس اظهار داشت: در مهان سرای حضرت معصومه سلام‌الله علیها در طول سال بالغ‌بر یک‌میلیون پذیرایی انجام می‌شود که برای نمونه در ماه مبارک رمضان روزانه ۳۵۰۰ پرس غذا که درمجموع بالغ‌بر ۱۲۰۰۰۰هزار پرس غذا در میان زائران و مجاوران توزیع‌شده است.

وی ادامه داد: در ایام ماه مبارک رمضان بیش از ۳۰۰ هزار افطاری تحت عنوان« افطاری سرد» میان روزه‌داران توزیع شد و تقریباً ۹۵ درصد از زائرانی که در  این ایام در حرم حضور داشتند از این افطاری‌ها استفاده کردند.

سامیان افزود: تمامی کیک‌هایی که به مناسبت  مختلف در میان زائران و مجاوران آستان توزیع می‌شود از سوی مهمانسرای حضرت تهیه و توزیع می‌شود که بالغ‌بر ۶۲۰ هزار کیک در میان زائران و مجاوران توزیع‌شده است.

معاون پشتیبانی و منابع انسانی آستان مقدس با اشاره به فعالیت‌های انجام‌شده در بخش فناوری اطلاعات، افزود: بخش فناوری اطلاعات تمامی سخت‌افزارها و نرم‌افزارها آستان  را با ۲۰ سرور فیزیکی و مجازی، ۳۰۰ دستگاه کامپیوتر و ۲۰ دستگاه کارتکس پشتیبانی می‌کند.

وی تصریح کرد: پشتیبانی از شبکه حراستی و دوربین‌های نظارتی، پشتیبانی از۲۶  نرم‌افزار سازمانی، فرآیند طراحی نرم‌افزارهای اسناد، گمشدگان، امانت‌داری، تحلیل فرآیند هدایا نذورات و سامانه گمشدگان و حضور غیاب، راه‌اندازی سایت در پرتال جامع آستان مقدس که شامل وب‌سایت‌های خبری، دانشنامه، خدام افتخاری، نذورات، سامانه قرآن و عترت و کتابخانه و موزه می‌شود بر عهده بخش فناوری اطلاعات است.

معاون پشتیبانی و منابع انسانی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین اقدامی که بخش فناوری اطلاعات در یک سال گذشته انجام‌شده طراحی نرم‌افزار جامع املاک موقوفات و انفال آستان است که این نرم‌افزار کاملاً بومی بوده  و در آستان تولیدشده است.