کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به احکام خمس گفت: ملاک درآمد در خمس، در آمد مازاد در طول یکسال است و خمس این درآمد ولو اندک باشد باید پرداخت شود.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام محمود اکبری، در آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به احکام خمس گفت: درآمدی که انسان خرج مصارف عمومی زندگی می کند خمس ندارد؛ اما آنچه از این هزینه های عمومی و مخارج زندگی اضافه و مازاد است دارای خمس بوده و باید خمس آن پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه عده ای تصور می کنند که خمس متعلق به انسان های ثروتمند است، افزود: این تصور اشتباه است بلکه خمس به تمامی افراد جامعه اعم از کارگر و کارمند نیز تعلق می گیرد و ملاک پرداخت خمس درآمد مازاد از هزینه ها و مصارف عمومی زندگی بوده و هرچه از هزینه های زندگی اضافه آمد فرد باید به همان میزان اضافه، خمس در آمد اضافه را که همان یک پنجم است را پرداخت کند و لازم نیست که حتما فرد ثروتمند باشد تا خمس پرداخت کند.

کارشناس مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها تصریح کرد: بعضی از افراد ممکن است دارای درآمد باشند ولی مخارج زندگی بر عهده آنها نباشد مانند پسران جوانی که درآمد دارند ولی در خانه پدری زندگی می کنند که باید دقت کرد که به درآمد این افراد به همان میزان که ذخیره شده پس از گذشت یکسال خمس تعلق می گیرد.

حجت الاسلام اکبری با اشاره به اینکه برخی از درآمدها خمس ندارد، گفت: خمس مخارج و هزینه ها و درآمدها با توجه به موقعیت اجتماعی هر فرد مشخص می شود که برای مثال اگر یک نفر هدیه ای را خریداری کرده و یا هدیه ای را داده که از موقعیت اجتماعی او بالاتر است باید خمس آن را حساب کرده و در آخر سال پرداخت کند.

وی افزود: همانگونه که بیان شد ملاک خمس، درآمد مازاد افراد از مخارج زندگی پس از یکسال خمسی است و حتی اگر این درآمد مازاد در حد ۵ هزار تومان باشد باز باید خمس آن که هزار تومان می شود پرداخت می شود.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه خمس اموال و درآمدها باید پرداخته شود، گفت: خمس، درآمد و مال انسان را حلال کرده و مال را برکت داده و مردم نباید از دادن خمس به بهانه فقر و سایر امور خودداری کنند زیرا خمس از مطالبات الهی است و مانند سایر امور واجب بر فرد مسلمان و مؤمن که دارای درآمد مازاد در طول یکسال بوده، واجب است.

حجت الاسلام اکبری یادآور شد: هدیه ای که شخصی به انسان داده خمس ندارد اما اگر انسان مال یا درآمدی دارد که خمس آن را نداده نمی تواند از آن استفاده کند و اگر شخصی فوت کرده و خمس اموال و درآمده خود را نداده و درآمد مازاد داشته ورثه باید قبل از تقسیم ارث خمس اموال و آن درآمدها را پرداخت کنند تا آن مال پاک شود