به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها امروز در آیین بیان درس های از قرآن کریم که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره نکات تربیتی آیه ۱۰۳ سوره توبه گفت: این آیه می فرماید می فرماید«خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّيهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ» یعنی تو(رسول خدا(ص) از اموال مؤمنان صدقات را دریافت دار که بدان صدقات نفوس آنها را پاک و پاکیزه می‌سازی و رشد و برکت می‌دهی، و آنها را به دعای خیر یاد کن که دعای تو در حق آنان موجب تسلّی خاطر آنها شود و خدا شنوا و داناست.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها افزود: قرآن کریم همانگونه که به طهارت و پاکی جسم اهمیت داده به پاکی روح نیز اهمیت داده و یکی از روش های پاک کردن روح و اموال را پرداخت زکات و خمس عنوان می کند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم تصریح کرد: امام علی(ع) می فرمایند که عبادت های مالی در کنار نماز مایه تقرب به خداوند هستند.

وی با اشاره به اینکه روزی شخصی به امام رضا(ع) نامه نوشت و از حضرت خواست که خمس را به او ببخشد، گفت: امام رضا(ع) در پاسخ به فرد نوشتند که هیچ مالی حلال نمی شود مگر از آن راه هایی که خداوند معین کرده است، پس مگر می خواهی با پرداخت نکردن خمس و زکات خود را از دعای ما اهل بیت(ع) محروم کنی زیرا این اموال ما را به اهداف اسلام نزدیک می کند و با پرداخت خمس مال انسان حلال شده و خداوند به رزق و روزی او نیز برکت می دهد.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با تأکید بر نکات تفسیری آیه ۱۱۲ سوره توبه گفت: خداوند در این آیه به ویژگی های مجاهدان در راه خود اشار کرده و در بیان خصوصیت های مجاهدان می فرماید« التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ الْحامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاکِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنينَ» یعنی ( این مؤمنان ) همان توبه کنندگان ، عبادت کنندگان ، حمد و سپاس گویان، روزه داران ، سفرکنندگان ( برای جهاد و تحصیل علم دین ) ، رکوع کنندگان ، سجده کنندگان ، فرمان دهندگان به معروف و بازدارندگان از منکر و نگهبانان مرزهای ( اصول و فروع دین ) خدا هستند ، و بشارت ده این مؤمنان را.

وی افزود: این آیه نشانه می دهد که یکی از خصلت هاب مجاهدان در میدان های جهاد این است که شب هنگام اهل توبه، عبادت و تویحد خداوند هستند و روز هنگام مانند شیران در میدان های جهاد حاضر می شود و آن چیزی که توان و صبر مقاومت در روز را به آنها می دهد همین عبادت و توبه در شب است.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها ادامه داد: در اوصاف ۳۱۳ یار امام زمان(عج) بیان شده است که آثار سجده و عبادت خداوند بر پیشانی و میان دو چشم این بزرگواران مشهود است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم ادامه داد: امام علی(ع) در شبی که قرار بود روز بعد آن را در جنگ صفین شرکت کنند به یاران خود فرمودند که امشب را تا به صبح با نماز و عبادت و توبه سر کنید و از خداوند بخواهید به شما صبر و مقاومت عطا کند تا بتوانید در مقابل منافقان و کافران بایستید.

وی با بیان اینکه نماز عمود خیمه اسلام و جهاد قله این خمیه ادامه داد: تا عمود و ستون نباشد خیمه نخواهد ایستاد بنابراین رمز مجاهدت روز در میدان جهاد، اقامه نماز و عبادت خداوند در شب هنگام است.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به نکات تفسیری آیه ۲۴ سوره یونس اظهار کرد: این آیه از آیات قرآن کریم انسان را به درس گرفتن از گذاران عمر و تغییرات عالم طبیعت دعوت کرده و می فرماید«إِنَّما مَثَلُ الْحَياةِ الدُّنْيا کَماءٍ أَنْزَلْناهُ مِنَ السَّماءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَباتُ الْأَرْضِ مِمَّا يَأْکُلُ النَّاسُ وَ الْأَنْعامُ حَتَّي إِذا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَها وَ ازَّيَّنَتْ وَ ظَنَّ أَهْلُها أَنَّهُمْ قادِرُونَ عَلَيْها أَتاها أَمْرُنا لَيْلاً أَوْ نَهاراً فَجَعَلْناها حَصيداً کَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ کَذلِکَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَتَفَکَّرُونَ» یعنی جز این نیست که مثل زندگی دنیا مانند آبی است که ( به صورت برف و باران ) از آسمان فرو ریختیم که به سبب آن گیاهان زمین از آنچه مردم و چهارپایان می خورند به هم درآمیخت ، تا آن گاه که روی زمین زیبایی خود را فرا گرفت و آرایش یافت و ساکنان آن گمان بردند که خود بر ( بهره برداری از ) آن قادرند ( به ناگاه ) دستور ما ( به صورت سرما یا گرما یا سیل یا تگرگ ) در شب هنگام یا روز بر آن فرا رسید ، پس همه را به صورت علف های درو شده خشک درآوردیم به طوری که گویی دیروز سرپا نبوده است این گونه ما نشانه ها ( ی قدرت و غضب خود ) را ( در کتاب تکوین و کتاب تدوین ) تفصیل می دهیم برای گروهی که می اندیشند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم ادامه داد: با توجه به نکات این آیه اهل تفکر افرادی هستند که از گذران عمر و تغییرات طبیعت درس گرفته و خود را برای سرای باقی آماده می کنند.

وی با اشاره به آیه ۵۷ سوره یونس و بیان مراحل تربیتی قرآن کریم، گفت: خداوند در این آیه می فرماید«يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَتْکُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ شِفاءٌ لِما فِي الصُّدُورِ وَ هُديً وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنينَ» یعنی ای مردم ( ای همه انسان ها در همه تاریخ ) به یقین برای شما پند و اندرزی از جانب پروردگارتان آمده ( کتابی که سراپا پند و اندرز است ) و شفایی برای آنچه در سینه هاست ( از عقاید فاسده و صفات رذیله ) ، و هدایت و رحمتی برای مؤمنان.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها ادامه داد: با توجه به این آیه مراحل تکامل قرآنی این است که در ابتدا قرآن کریم موعظه است، شفا برای بیماری دل هاست و دل ها را مداوا می کند و پس از مداوای دل ها انسان را هدایت کرده و پس از هدایت قرآن رحمت خداوند برای انسان است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه اگر قرآن به درستی به نسل جوانان معرفی شود آنها با رغبت به سمت قرآن و امام جامعه خواهند آمد گفت: این موضوع در آیه ۸۳ سوره یونس در ضمن داستان ایمان جوانان به حضرت موسی(ع) بیان شده و آمده است که با وجود اینکه جوانان پیرو حضرت موسی(ع) از جانب فرعونیان ومحافظه کاران قوم خود در خطر و تهدید بودند باز دست از ایمان به خدا و حمایت از حضرت موسی(ع) برنداشتند.

وی افزود: استکبار ستیزی و مقابله با استکبار برای جوانان جذابیت دارد و آنها مقابل مستکبر ایستادگی می کنند البته اگر دین حق به درستی به آنها معرفی شود.

انتهای پیام/۱۱۲