به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام و المسلمین حسین گنجی، درسلسله جلسات تخصصی تفسیر صحیفه سجادیه در شبستان نجمه خاتون(س) حرم مطهر با اشاره به اینکه انسان یکی از کامل‌ترین مخلوقات خداوند است که در قرآن کریم به دلیل همین خلقت بی‌نظیر اشرف مخلوقات نام گرفته است، گفت: خداوند این مخلوق را به ابزارهایی مجهز کرده است که بتواند به وسیله آن در نبود انبیاء مسیر و صراط مستقیم را از راه غلط تشخیص دهد.
وی افزود: این ابزاری که خداوند انسان را برای شناخت به آن مجهز کرده در ادبیات عامه مردم وجدان یا ندای درون نام گرفته و در ادبیات دینی به فطرت و سرشت مشهور است.
کارشناس صحیفه سجادیه فطرت را یکی از راه‌های شناخت ذات خداوند منان در حد توان بشری عنوان کرد، گفت: فطرت این است که در درون ما هشدارهای جدی زندگی بشر را گوشزد می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین گنجی با اشاره به نقش این ذات هشدار دهنده در انسان که تاریخ بشریت و خلقت انسان را تحت تأثیر خود قرار داده است، اظهار کرد: اگر خوب به صدای فطرت گوش فرا دهیم هرگز گمراه نخواهیم شد.
وی به بیان روایتی تاریخی در مورد ایمان به وجود خدا پرداخت و افزود: شخصی به محضر مبارک امام صادق(ع)رسید حضرت برای او خدای منان را این‌گونه اثبات کردند«کیست که به ما اراده داد؟، کیست اراده را از ما گرفت؟، کیست به ما نشاط و شادی داد؟ و کیست به ما افسردگی داد؟ خنده داد؟ گریه داد؟»

کارشناس دینی تصریح کرد: راوی می‌گوید «اراده کردم کاری انجام بدهم یک‌ مرتبه گفتم رها کن انجام ندادم»؛ چنانچه که در روایت آمده است راوی نقل کرده است «آنقدر امام صادق(ع) برای من از این مسائل شمرد که من دیگر داشتم خدا را می دیدم.»
حجت‌الاسلام و المسلمین گنجی یادآور شد: استفاده از فطرت مهم است زیرا اگر انسان فطرت را به درستی مورد استفاده قرار ندهد به مروز زمان فطرت و ندای آن در وجوداو کم‌رنگ شده و زمانی که به شدت در گناه غوطه ور شد دیگر فطرت او برای همیشه خاموش شده و غبار گناه اجازه نمی‌دهند ندای عدالتخواهانه فطرت را بشنود.