به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین ثنایی در سخنرانی قبل از ظهر درشبستان امام خمینی حرم مطهر با بیان اینکه برای علت حضور اهل بیت امام حسین(ع) در کربلا دلایل متفاوتی بیان شده است، تصریح کرد: به صورت عادی هر زمانی که امام حسین(ع) از مدینه خارج وبه مکه وکوفه سفر می کردند بازگشت ایشان ماه ها طول می کشید واین طبیعی بود که خانواده را همراه خود به سفر ببرند.
وی افزود: دلیل دوم آنست که امام حسین(ع) از سرنوشت ونتیجه این حرکت اطلاع داشتند واسیری اهل بیت(ع) حکمت خداوند بود تا قیام امام حسین(ع) و نهضت عاشورا به واسطه کاروان اسراء به جهانیان معرفی شود.
سخنران حرم مطهر با بیان اینکه نهضت عاشورا ، نهضتی دومرحله ای بود، خاطرنشان کرد: مرحله اول این قیام به رهبری امام حسین(ع) با حرکت از مدینه شروع وبا شهادت امام (ع) در ظهر عاشورا خاتمه یافت ومرحله دوم آن که مرحله پیام رسانی است از عصرعاشورا به رهبری حضرت زینب (س) شروع شد.
وی اظهار کرد: چون امام سجاد(ع) به خواست خداوند در این سفر بیمار بودند لذا رهبری کاروان اسراء با حضرت زینب(س) بود و کاروان اسرا با عبور از سه کشور حجاز، شام وعراق که در آن زمان مهد اسلام بودند پیام عاشورا را به مردم رساندند.
حجت الاسلام والمسلمین ثنایی ادامه داد: دلیل دیگر حضور اهل بیت امام حسین(ع) را در واقعه عاشورا، پرستاری زن ها از امام معصوم(ع) و سایر رزمندگان عنوان کردو گفت: در واقعه کربلا به جز امام سجاد(ع) که در بستر بیماری بودند همه مردان بنی هاشم شهید شدند وحضرت زینب(ع) با استقامت وصبوری که خداوند به ایشان عطا کرد از کودکان وبازماندگان واقعه کربلا پرستاری می کرد.
وی با بیان اینکه قیام امام حسین(ع) بدون قیام اسراء ناقص بود پیام رسانی واقعه کربلا را از دیگر فلسفه های حضور اهل بیت ذکر کرد وگفت: حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در سخنرانی ها وخطبه هایی که در شام وکوفه داشتند پیام عاشورا را به درستی برای مردم تشریح کردند وبا نحوه برخورد با دشمنان دین ،افکار عمومی را بیدار کرده ونهضت عاشورا را جهانی کردند.
خطیب حرم مطهر خنثی سازی تبلیغات معاویه علیه خاندان پیامبر(ص) را از دیگر دلایل حضور اهل بیت امام (ع) بیان کرد وگفت: معاویه از زمان خلیفه دوم در شام حکومت می کرد وذهن مردم را نسبت به اهل بیت(س) مسموم کرده بود آن چنان که مردم شام او را تجلی اسلام می دانستند واعمال او را احکام دین معرفی می کردند.
وی افزود: چون بعد از رحلت پیامبر(ص) اصحاب قعالیت اجتماعی نداشتند لذا معاویه مردم را به گونه ای توجیه کرده بود که پیامبر اسلام (ص) هیچ وارث وجانشینی ندارد و زمانی که اهل بیت امام حسین(ع) وارد شام شدند مردم به شادی پرداختند وآنها را خوارج معرفی می کردند اما حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) با سخنرانی وخطبه های خود مردم را تا حدودی نسبت به ظلم حاکمان وحقانیت اهل بیت پیامبر(ص) آگاه کردند.
حجت الاسلام والمسلمین ثنایی خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) با حضور در سه کشور شام، حجاز وعراق چهره ظالمان را برای مردم برملا کردند.