به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین خلج در سخنرانی قبل از نماز مغرب در شبستان امام خمینی حرم مطهر تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم می فرماید« یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ » می خواهند نور خداوند را با دهان شان خاموش کنند اما خداوند نور خود را کامل می کند هرچند کافران خوش نداشته باشند.
وی افزود: دشمنان دین همواره تلاشی جمعی برای محو اسلام وقران واهل بیت(ع) داشته ودارند تا نور آن را خاموش کنند ولی خواوند اراده فرموده که نه تنها این نور به خاموش نگردد بلکه هرروز روشن تر و گسترده تر می شود.
خطیب حرم مطهر با اشاره به آیات قران کریم تصریح کرد: اگر اراده و خواست خداوند بر امری تعلق بگیرد هرچند تمام عالم مانع آن شوند، آن امر تحقق خواهد یافت وبالعکس اگر خداوند ذلت و خواری کسی را ارداه کند اگر تمام انسانها برای عزیز کردن او تلاش کنند فایده ای نخواهد داشت.
وی یک از عوامل ماندگاری نهضت عاشورا را اراده و مشیت الهی عنوان کرد وگفت: اگر نهضت عاشورا بعد از ۱۴ قرن هر سال پرشورتر از سال ها ی قبل برگزار می شود به خاطرآن است که اراده خداوند بر ماندگاری آن تعلق گرفته، چنانچه پیامبر(ص) می فرماید شهادت امام حسین(ع) حرارت وشعله ای در قلوب مومنین ایجاد کرده که هرگز سرد نخواهد شد.
حجت الاسلام والمسلیمن خلج خاطرنشان کرد: در زمان حضرت ابراهیم(ع) نیز به خاطر فعالیت هایی که حضرت برای نابودی شرک وبت پرستی و دعوت مرد به توحید انجام می دادند، نمرود حضرت ابراهیم (ع) را در منجلیقی که به کمک شیطان درست کرده بود انداختند ولی چون اراده خداوند برنجات حضرت ابراهیم بود لذا به آتش امر کرد که برای ابراهیم آرام وباسلامت شود.
وی دومین عامل ماندگاری عاشورا را حق محور بودن این قیام دانست وگفت: حق به معنای هر چیز ثابتی است که تزلزلی در آن وجود ندارد وخداوند متعال قران کریم وحضرت محمد (ص) را حق می داند که هیچگاه تنزل نمی یابند.
خطیب حرم مطهر با اشاره به اینکه هر جا حقی باشد در مقابل آن باطلی وجود دارد گفت: اهل حق واهل باطل همواره باهم در ستیز هستند گرچه ممکن است به ظاهر باطل پیروز شود ولی آنچه باقی می ماند وجاودان است حق خواهد بود.
وی با بیان اینکه در واقعه کربلا امام حسین(ع) ویارانش مظهر حق و کوفیان مصداق باطل بودند، اظهار کرد: خطبه امام حسین (ع) در دوم محرم سال ۶۱ در صحرای کربلا که فرمود آیا نمی دانید که به حق عمل واز باطن نهی نمی شود؟ سپس فرمود من وخانواده ام برای دفاع از حق خود را فدا خواهیم کرد وهر کس مومن است باید تا قیامت به دنبال حقیقت باشد وهمچنین وصیت ایشان به محمد حنفیه از نشانه هایی حق بودن قیام امام حسین(ع) بود.