به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، خانم فخر روحانی در محفل عصرانه بانوان در حرم مطهر با اشاره به اینکه پیامبر(ص) هدف از رسالت خویش را تکمیل مکارم اخلاقی بیان کردند ، خاطرنشان کرد: حضرت محمد (ص) با سیره اخلاقی خویش توانست مردم عصر جاهلیت را که ۴۰سال به تقاص خون شتری، خون انسان ها را می ریختند چنان متحول کند که خداوند درآیه ۲۹ سوره فتح در وصف آنها می فرماید اصحاب پیامبر(ص) در برابر کفار نیرومند وسرسخت ودر میان خودشان مهربانند وهمواره در حال رکوع وسجود وطلب فضل وبخشش خداوند هستند.
وی افزود: نقل شده مرد عربی نزد پیامبر(ص) آمد وچنان با غضب وخشونت با ایشان سخن گفت که در اثر کشیدن عبا آثار آن بر بدن پیامبر نمایان شد ولی حضرت محمد(ص) در برابر او کوچکترن تندخویی وبداخلاقی نشان نداد وخداوند در شان پیامبر(ص) این آیه را نازل کرد ،”انه خلق العظیم” به راست که تو دارای اخلاق عظیم هستی.
خطیب محفل بانوان اظهار کرد: پیامبر(ص) با هجرت از مکه به مدینه دو اقدام مهم را در مدینه ایجاد کرد، اول اینکه بین مهاجرین و انصار عقد اخوت وبرادری بست واز این طریق از بروز اختلافات ودرگیری هایی که آن زمان رایج شده بود جلو گیری کرد ودوم مردم را با دین اسلام ومکارم وفضایل اخلاقی آشنا نمود.
خانم روحانی با ابراز اینکه پیامبر(ص) با وجود اینکه در مسیر رسالت خویش با مشکلات وناکامی های زیادی رو برو شد ولی لحظه ای از ماموریت ورسالت خویش غفلت نکرد، اظهار کرد: پیامبر(ص) بعد از  اینکه ۱۳سال به تبلیغ دین اسلام ودعوت مردم به مسیر حق مشغول بود ولی نتیجه ای نگرفت و قریش برای مقابله با پیامبر(ص) عهدنامه ای امضا کردند که طبق آن کسی حق هیچ گونه دادو ستد وارتباطی با پیامبر(ص) و مسلمانان ندارد وآنها را به مدت سه سال در شبه ابیطالب محاصره اقتصادی کرد.
وی افزود: در مدت این سه سال که مسلمان در محاصره اقتصادی بودند حضرت خدیجه (س) تمام دارایی خود را وقف کمک به مسلمان وتبلیغ دین اسلام کرد تا اینکه خداوند به پیامبر(ص) وحی کرده که عهدنامه ای که قریش بر علیه پیامبر(ص) امضا وآن را در خانه کعبه گذاشتند، از بین رفته وازاین طریق مسلمانان آزاد شدند.
خطیب محفل بانوان ادامه داد: دومین مصیبت وسختی که برای پیامبر(ص) پیش آمد رحلت حضرت خدیجه(س) واز دنیا رفتن ابو طالب عموی پیامبر(ص) بود که تا زمانی که زنده بود، قریش جرات آسیب رساندن به حضرت محمد(ص) را نداشتند اما با رحلت او حضرت دیگر در مکه امنیت جانی نداشتند.
خانم روحانی تصریح کرد: پیامبر(ص) بعد از رحلت حضرت خدیجه(س) از مکه خارج وبرای دعوت مردم به دین اسلام به سرزمین طائف رفت وبا سران سه قبیله در آن سرزمین صحبت کرد ولی نه تنها حاضر به پذیرش دین اسلام نشدند، بلکه با توهین و نهایت بی احترامی پیامبر(ص) را از سرزمین خود بیرون کردند.
وی گفت: پیامبر(ص) بعد از بازگشت از طائف در بیابانی زیر سایه درختی نشست و در مناجات با خدا فرمود، خدایا مردم طائف مرا بیرون کردند،امیدوارم که تو مرا جواب نکنی وخدایا در راه تو اینقدر تلاش می کنم تا تو از من راضی شوی.