به گزارش پایگاه خبری آستان فاطمه معصومه سلام الله علیها، خانم زنجانی درجلسه تفسیرآیه ۲۲سوره زمر، که در رواق حضرت خدیجه ویژه بانوان هر سه شنبه برگزار می شود، درمبحث صداقت اظهارداشت: شرح صدریعنی انسان ظرفیت پذیرش حق راداشته باشدوچنین کسی در مسیرنور الهی باقدرت وقوت حرکت می کند وخداونداورا از ظلمات نجات می دهد ومؤمن در این راستا مثل کوه استوار ومثل آهن مستحکم می شود.
وی باتوجه به این که دین سه عنصراخلاق، احکام، اعتقاد را دربردارد، گفت:کسی که اعتقاد واندیشه داشته باشد، حق را می پذیرد و بدون فکرعمل نمی کند و اخلاق فردی، اجتماعی، خانوادگی وعلمی بسیارتأثیرگذاراست.
وی عوامل افزایش شرح صدر را این گونه شرح داد: مطالعه درحیطه اخلاق واحکام باعث تقویت شرح صدر می شود وبهترین مرجع دراین مبحث مراجعه به روایات واحادیث است که مشورت با بزرگان وعالمان نیز مفیداست وازموانع ایجاد شرح صدر میتوان به گناه،لجاجت،جدال کردن دنیاپرستی اشاره کرد.
خانم زنجانی گفت: در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است که خداوند به حضرت موسی(ع)می فرماید:ازفزونی اموال خوشنود نباش ودرهیچ حالتی یاد مرا ترک نکن وآرزوهایت را در دنیا طولانی نکن، زیرا ترک یاد من قلب را سخت می کند؛ امام علی نیزدر مصداق این آیه می فرمایند:اشک چشممان خشک نمی شود مگر به خاطرسختی قلب.
وی با بررسی این احادیث بیان کرد: مال زیاد وآرزوهای طولانی ودست نیافتنی انسان را سنگدل وحقیر وازخداوند دور می سازد وبه گفته ی امام علی(ع)، دو نوع القا به انسان وجود دارد که یکی القای شیطان که به سوی آتش جهنم والقای فرشتگان که به سمت نور وهدایت الهی است.