به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، در مراسم تفسیر هفتگی جزء ۳۰ قرآن کریم که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار شد با اشاره به جنایات اخیر حکومت نیجریه در حق مسلمانان این جنایت را محکوم کرد و سکوت مجامع بین‌المللی و کسانی که مدعی حقوق بشر هستند را حامایت از تروریسم و آدم کشی عنوان کرد.
وی افزود: در حال حاضر مردم به مشاهده رفتار رهبران آمریکا و سران کشور های اروپایی در مقابل جنایت های دولتی می‌توانند بفهمند که چه کسانی حامی واقعی حقوق بشر هستند و آمریکا حقوق بشر را فقط برای عده‌ای سرمایه دار سفید پوست می‌خواهد نه برای تمام امت های جهانی.
عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد:  رهبر شیعیان نیجریه در اوایل انقلاب در شهر مقدس قم مشغول به تحصیل علم بودند و پس از گذراندن علوم اسلامی به نیجریه بازگشت و تا امروز تعداد شیعیان این کشور را از صفر به ۱۰ میلیون نفر افزایش داده است؛ بنابراین نتیجه تلاش و مجاهدت در راه اسلام به منظور خدمت به دین اثری وسیع دارد که آیات سوره نصر از آن حکایت دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی به تفسیر سوره نصر پرداخت، گفت: دانشمندان تفسیر در تاریخ نزول سوره نصر و شأن نزول آن و اینکه منظور از کلمه فتح در این سوره چیست اختلاف نظر دارند؛ اما مشهورترین نظریه در این باره این است که این سوره مربوط به فتح مکه بوده و به جریان صلح حدبیه، اشاره دارد زیرا؛  مبنای اصلی اسلام در مناسک اجتماعی و سیاسی بر محور الفت و مهربانی است و تا جایی که امکان داشته باشد مسائل و موضوعات را با مصالحه و گفت و گو مورد بررسی و حل و فصل قرار می‌دهد و این مصالحه تاجایی است که از خطوط قرمز آن تخطی نشود.
وی افزود: امروزه در محافل گوناگون فکری از صلح حدیبیه به عنوان یکی از کلیدی‌ترین عوامل زمینه‌ساز در جریان فتح مکه یاد می‌شود.
خطیب حرم مطهر به جنایات حکومت خبیث نیجریه و به شهادت رساندن قریب به هزار  شیعه مظلوم به بهانه‌های واهی اشاره کرد، تصریح کرد: آیه ابتدای سوره نصر به بیان وقایعی می‌پردازد که علاوه بر محکومیت این جنایات نصرتی را برای مومنان مژده می‌دهد.
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به«وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فی‏ دینِ اللَّهِ أَفْواجاً» یادآور شد: خداوند در این آیه به مومنان داخل شدن تعداد عظیم از کفار را به دین اسلام نوید می دهد؛ اما نکته اساسی این است که تعداد زیادی گروه به گروه پس از فتح مکه به اسلام پیوستند اما تعداد زیادی از آنان هم منافق بودند که پس از شهادت رسول اکرم(ص) ریشه‌های این نفاق خود را نشان داد.