به گزارش پایگاه خبر ی آستان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی در جلسه تفسیر نهج البلاغه در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر با بیان اینکه به دلیل نامحدود بودن ذات خداوند، شناخت او برای هیچ موجودی در هیچ زمانی میسر نیست، تصریح کرد: انسان می تواند با فطرت خداجوی خود به شناخت هایی از خدا برسد و از آثار وافعال او در حد بشری آگاه شود وبر اثر این شناخت ، حجت پیدا کرده ، بر اثر حجت عبادت واطاعت کند و ودر نهایت به مقام قرب الی الله نائل شود.
وی با بیان اینکه عامل انحراف وگمراهی انسان عدم معرفت به خداوند است، گفت: امام علی (ع) در نهج البلاغه می فرماید: اگر انسان در قدرت وعظمت خداوند اندیشه کند وبا تفکر در صفات خداوند به حقیقت وجودی او پی ببرد از آتش عذاب الی خواهد ترسید و به راه مستقیم باز می گردد.
خطیب حر مطهر با اشاره به اینکه عالم هستی آینه خداوند وتفکر در آن بهترین راه شناخت است، ابراز کرد: امام باقر(ع) می فرماید: اگر خداوند خود را به بندگان نشان نمی داد کسی نمی دانست خالق ورازقش چه کسی است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به خطبه ۱۸۳ نهج البلاغه تصریح کرد: امام علی(ع) در بیان صفات خداوند می فرماید: خداوند واحد است اما نه واحد شمارش، همیشگی است اما نه همیشگی که نهایت زمانی داشته باشد، ذهن ها او را می شناسند اما نه با درک حواس، نشانه های خلقت به او گواهی می دهند اما نه به حضور مادی ، خداوند بزرگی نیست دارا ی درازا وپهنا وژرفهای زیاد، تا از جسم بزرگی برخوردار باشد وبا عظمتی نیست دارای ابعاد که کالبدش بی نهایت بزرگ وستبر باشد، بلکه بزرگی خدا در مقام، رتبه وعظمت او در قدرت وحکومت است.
وی افزود: امام (ع) در ادامه می فرماید : اگر مردم در عظمت قدرت خداوند می اندیشیدند به راه راست باز می گشتند واز عذاب آتش می ترسیدند اما دلها بیمار وچشم ها معیوب است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی در بیان تفاوت صفات خداوند با صفات انسان اظهار کرد: خداوند در ذات وصفات بی همتاست، صفاتش قائل به ذات اوست و حد و مرزی برای صفات خدا وجود ندارد و تمام صفات فعلی اش به ذات است اما چون ذات انسان از خودش نیست، صفاتش از ذاتش جداست ومحدود است.