به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمد فقیهی ظهر امروز در شبستان نجمه خاتون(س) حرم مطهر بی‌اعتقادی به‌صفت علام الغیوب بودن خداوند را از ویژگی‌های منافقان طبق آیه ۷۸ سوره توبه عنوان کرد، گفت: منافقان به این مطلب که خداوند دانای نهان‌ها است اعتقاد نداشته و نسبت به آن آگاهی و علم ندارند.

استاد حوزه علمیه قم علت عملکرد غلط منافقان و خلف وعده آنها را در غفلت و بی‌توجهی نسبت به علم غیب و آگاهی گسترده خدا نسبت به اسرار و سخنان پنهانی دانست و گفت: عامل گرایش منافقان به تخلف از وظایف خود در برابر خداوند همین غفلت از علام الغیوب بودن خداوند است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فقیهی خداشناسی ناقص و غلط را موجب عملکرد نادرست به وظایف در برابر خداوند توصیف کرد، افزود: اگر منافقان به علم گسترده الهی آگاهی داشتند، از وظایف خویش تخلف نمی‌کردند.

وی تصریح کرد: منافقان در صدر اسلام تلاش زیادی برای مخفی نگه‌داشتن طرح‌ها و نقشه‌های خائنانه خود علیه اسلام و مسلمانان داشتند و خداوند در آیه به منافقان هشدار می‌دهد که می‌تواند اسرار و سخنان مخفی آنها را آشکار کند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تفاوت سر و نجوا، گفت: نجوا سخن پوشیده است ولی سر سخنی است که انسان به زبان نمی‌آورد و در دل دارد و خداوند نه تنها از نجواها بلکه از سر درون انسان نیز باخبر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فقیهی بابیان اینکه گروه دیگری از منافقان افرادی هستند که اغنیاء و افراد فقیر را به خاطر دادن صدقه درراه خدا مورد استهزاء قرار می‌دادند.

وی افزود: قرآن کریم در توصیف این منافقان می‌فرماید: این منافقان کسانی هستند که با زخم‌زبان و گاهی با حرکات چشم مؤمنانی را مسخره می‌کردند که با میل رغبت درراه خدا با صدقات مستحب از فقیران دستگیری می‌کردند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: خداوند این دسته از منافقان را به عذاب الیم مبتلا می‌کند و در دنیا نیز توبه آنها هیچ‌گاه پذیرفته نمی‌شود.(p2)