به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام و المسلمین علی فتح الله زاده با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ نفر در نمایشگاه فاطمی امسال که در صحن جامع فاطمی و در جوار کتابخانه آستان برگزار شد، از خدمات مشاوره ای با حضور مشاوران در دو شیفت صبح و بعد از ظهر بهره بردند، اظهار داشت: علاوه بر مشاوره خانوادگی و تربیتی مشاوره حفظ برای ۳۰۰ نفر به صورت تخصصی انجام شد.

رییس اداره پاسخگویی و خدمات فرهنگی با اشاره به برگزاری ۳۰۰ مراسم عقد در این ایام تصریح کرد: نوروز امسال که مصادف بود با ایام ولادت بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، تقاضاهای زیادی برای برگزاری عقد ازدواج آسمانی داشتیم که با توجه به محدودیت های مکانی فقط پذیرای این تعداد از زوج هایی بودیم که می خواستند در این مکان معنوی زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

وی با تاکید براینکه بسیاری از برنامه های این اداره در سایر ایام سال هم اجرا می شود و در نوروز و مناسبت های اینچنینی با توجه به درخواست و نیاز زائران و مجاوران گسترده تر می شود، افزود: در تعطیلات نوروزی که بسیاری از مردم سراسر کشور به قم آمده بودند، تور های حرم شناسی ۲۳۰۰ نفر را تحت پوشش قرار داد و افراد به صورت گروهی با ابعاد مختلف حرم و مدفونین و معماری حرم گرفته تا برخی از کرامات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، آشنا می شدند.

حجت الاسلام و المسلمین فتح الله زاده از اجرای ۱۳ برنامه شخصیت شناسی حضرت معصومه سلام الله علیها خبر داد و گفت: در این برنامه ۴۱۰ نفر با حضور در سالن امام خامنه ای حرم مطهر با نگاهی عمیق تر به شخصیت حضرت معصومه سلام الله علیها می پرداختند و اطلاعات مفید و کاربردی از زندگانی آن حضرت را دریافت می کردند.

رییس اداره پاسخگویی و خدمات فرهنگی به تصحیح قرائت نماز بیش از ۷۰۰ نفر در این ایام اشاره داشت و ابراز کرد: اساتید قرائت و تجوید با حضور در حرم مطهر در دو بخش خواهران و برادران آموزش های لازم به افرادی که احساس می کردند شاید اشکالاتی در حمد و سوره اشان وجود دارد، را ارائه می دادند و از این طریق اشکالاتی که حتی در برخی موارد خود فرد فکر می کرده، درست است ولی با توجه به اشکال اساسی آن موجب بطلان نماز در برخی موارد می شده را تصحیح کرده اند.

وی با بیان اینکه یکی از حوزه های پرطرفدار زیر مجموعه اداره پاسخگویی و خدمات فرهنگی حوزه کودک و نوجوان است، ادامه داد: امسال فقط در صحن فاطمی ۲۲ هزار کودک و نوجوان در برنامه های شاد قرآنی و معارفی که در کنار نمایشگاه فاطمی اجرا می شد، حضور یافتند .

حجت الاسلام و المسلمین فتح الله زاده ادامه داد: علاوه بر برنامه های متنوعی که در صحن جامع فاطمی اجرا می شد، جنگ شکوفه های بهشتی در صحن جواد الائمه نیز میزبان ۳۲۰۰ کودک و نوجوان پسر و رواق کودک که در طول این سال نیز در کنار در (۱) میدان آستانه فعال است بیش از ۲۰۰۰ نفر را پذیرش کرده است.

رییس اداره پاسخگویی و خدمات فرهنگی با بیان اینکه دختر خانم های کودک و نوجوان هم در بالکن شرقی شبستان امام خمینی حرم مطهر حضور چشمگیری داشتند، گفت: بیش از ۱۲۰۰ کودک و ۵۰۰ نوجوان از برنامه های فرهنگی این بخش بهره بردند و اوقات خوشی را در کنار هم سن و سالان خود و در یک فضای معنوی سپری کردند و در کنار آن والدین بتوانند از این فرصت استفاده کرده و به زیارت و مناسک معنوی خود بپردازند.

وی افزود: مهد کریمه هم در تعطیلات نوروز مسئولیت نگهداری از ۷۵ شیرخوار و ۷۰  خردسال را برعهده داشت تا مادرانی که خدمت افتخاری خود را در حرم مطهر انجام می دهند بتوانند با خیالی آسوده در خدمت زائران بانوی کرامت باشند و خیالشان از بایت فرزندان راحت باشد.

حجت الاسلام و المسلمین فتح الله زاده اجرای ۲۳ حلقه معرفت در این ایام را مورد اشاره قرار داد و گفت: با هدف ترویج سبک زندگی اسلامی ۳۵۰۰ نفر در این حلقه ها شرکت کردند و اساتید این موضوع به ترویج آن پرداختند.

وی احکام ۳-۲ دقیقه ای بین دو نماز را از اقدامات تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: این برنامه که چند سالی است در حرم مطهر اجرا می شود موضوعات روز و مورد نیاز مخاطبان را مطرح و احکام شرعی آن را بیان می کند و مردمی که در حرم مطهر حضور دارند و یا بینندگان تلویزیونی می تواند در این فرصت کوتاه گوشه ای از سئوالات خود را پاسخ بگیرند، این برنامه هر روز بین نماز ظهر و عصر و همچنین در بین نماز مغرب و عشا اجرا می شود.