به گزارش پایگاه خبری حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها؛ حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد در برنامه زمزم معرفت که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد در مورد ماه رجب گفت: این ماه اسامی دیگر نیز دارد که در حقیقت توضیح ماه رجب است از جمله، اسامی آن ماه استغفار، ماه ولایت و ماه امیر المومنین می باشد همچنین رجب نام رودی در بهشت است که آبش از شیر سفیدتر و طعمش از عسل شیرین تر است .

وی در ادامه گفت : رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم وقتی هلال ماه رجب را می دیدند دعا می کردند که «خدایا این ماه رجب و شعبان را برای ما پربرکت کن و ما را به ماه رمضان برسان». زیرا در این ماه رحمت الهی بر روی مردمان سرازیر می شود.

خطیب حرم مطهر در مورد برنامه ها و اعمال ماه رجب گفت: برای تمامی روزهای این ماه دعای مخصوص وجود دارد همچنین از اعمال این ماه استغفار، قربانی کردن، روزه، غسل، زیارت امام حسین علیه السلام و زیارت امام رضا علیه السلام می باشد.

وی درباره زیارت امام رضا علیه السلام در این ماه توضیح داد: این ماه، ماه ولایت است و ولایت تمامیتش در امیرالمومنین علی علیه السلام و امامان بعد از ایشان نیست، یعنی شرط لازم برای تمامیت ولایت، پذیرش ولایت آنها است ولی شرط کافی نیست تا امام هشتم که تمامیت ولایت در ایشان جمع است زیرا هر کس که ولایت امام رضا علیه السلام را بپذیرد قطعا امامان بعد از او را نیز پذیرفته است و شیعه اثنی عشری است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد در مورد اینکه چرا ماه رجب ماه حرام هست اظهار کرد: ماه های ذی القعده، ذی الحجه و محرم به ترتیب ماه هایی هستند که در آن مناسک حج واجب برگزار می شود لذا جزء ماه های حرام هستند. ماه رجب نیز به دلیل اینکه افضل ماه ها برای حج عمره می باشد، ماه حرام است. حرام بودن این ماه ها ریشه وحیانی دارد و از سنت های حضرت ابراهیم خلیل الله است.

وی اضافه کرد: حرام در لغت به معنی دارای احترام و حرمت است .حرام بودن این ماه ها ریشه تکوینی دارد زیرا در آیات قرآن آمده است که ماه های نزد خدا دوازده ماه است که از زمان خلقت عالم خلق شده است و چهار ماه آن حرام است. در روایتی در مورد باطن این آیه آمده است که دوازده ماه اشاره به دوازده امام معصوم علیهم السلام دارد و چهار ماه حرام آن، اشاره به چهار امامی دارد که نام آنها علی است و همان طور که می دانید درمیان این امامان، نام علی بن موسی الرضا علیه السلام نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: گناه در این ماه جریمه سنگین تری دارد که می توان علت افزایش دیه در این ماهها را همین دانست .

این سخنران به عظمت دعای ماه رجب اشاره کرد و گفت: این دعا مأثوره است یعنی از طرف خود امام روایت شده همچنین جزو روایات مکتوب الائمه نیز است از آن جهت که شخصی نزد امام صادق علیه السلام آمد و درخواست کرد که دعایی به من بیاموز که در ماه رجب نافع باشد حضرت فرمودند پس بنویس؛ وی در حضور حضرت و تحت نظارت ایشان این دعا را مشق کرد.

وی ادامه داد: این دعا مانند ندارد و در آن به ما آموخته است که بالاترین چیزها را از خدا بخواهیم مثلاً کل خیرها و دفع کل شرها را از خدای متعال درخواست کنیم چنانچه در آیات قرآن آمده است که وقتی حضرت موسی علیه السلام گرسنه بود از خدا درخواست کرد که هر چه از طرف تو خیر است را می خواهم.

[su_audio url=”http://amfm.ir/wp-content/uploads/2016/04/95-01-17-ROSTAMNJAD-ZAMZAM.mp3″ width=”80%”]

دانلود