به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام الله علیها حجت الاسلام و المسلمین حسین زاده عصر روز گذشته در شبستان امام خمینی(ره) بیوگرافی، به تبیین فضائل و خدمات گسترده امام هادی سلام الله علیه به اسلام و تشیع پرداخت.

وی گفت: امام هادی سلام الله علیه پیشوای دهم شیعیان جهان است که بنا به نقل ثقه الاسلام کلینی و شیخ مفید در نیمه ذی الحجه ۲۱۲ هجری قمری در روستای صریا که جد بزرگوارشان امام کاظم سلام الله علیه سنگ بنای آن را نهاده بودند، به دنیا آمدند و پس از ۳۳ سال امامت به دست توکل عباسی به شهادت رسیدند.

خطیب حرم مطهر به فضائل آن امام همام از دیدگاه اهل سنت پرداخت و اشاره کرد: ابن کثیر دمشقی می گوید: «ایشان اهل عبادت و زهد فراوان بودند»، ابن عماد حنبلی گفته: «ایشان فقیه، پیشرو و عابد بودند» و ابوعبدالله جنیدی می گوید: «سوگند به خدا ایشان از بهترین مردم و خلق خدا هستند».

وی در ادامه گفت: معتصم عباسی در شش سالگی ایشان را تحت تربیت یک استاد مورد اعتماد خود قرارداد و بعد از مدتی سئوال کرد ابن محمد چگونه است؟ استاد جواب داد: او بچه نیست، تمامی سئوالات دینی و اعتقادی را جواب می دهد و آیات قرآن تلاوت کرده و به نکاتی از آن اشاره می کند که من آنها را فرا نگرفته ام لازم به ذکر است که این استاد بعدها تحت تعلیم امام هادی سلام الله علیه یکی از شیعیان ثابت قدم ایشان شد.

حجت الاسلام و المسلمین حسین زاده ادامه داد: امام هادی علیه السلام در زمینه علمی و فرهنگی ۱۸۵ شاگرد تربیت کرد که ازجمله آنها عبدالعظیم حسنی و نائب اول امام دوازدهم هستند. همچنین مبارزه با علمای درباری، مبارزه با غلوکنندگان راجع به امامت، پاسخ به شبهات، مبارزه با صوفی گری، بیان معارف و علوم در قالب روایت و دعا از جمله فعالیت های علمی و فرهنگی این امام همام است. زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه که ۱۵۰ منقبت حضرت امیرالمومنین علی سلام الله علیه را در خود دارد، از امام هادی علیه السلام نقل گردیده است.

وی ادامه داد: امام علی النقی علیه السلام فعالیت های سیاسی و اجتماعی نیز داشته اند که از جمله آن نامشروع دانستن خلافت عباسی، فراهم آوردن زمینه غیبت امام دوازدهم شیعیان و ایجاد شبکه ارتباطی وکالت می باشد. شبکه ارتباطی وکالت یعنی موکلین را انتخاب می کردند و به نقاط مختلف جهان اسلام می فرستادند تا پیام رسانی، جمع آوری خمس و زکات و پاسخگویی سئوالات مردم را انجام دهند.