به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام الله علیها حجت الاسلام و المسلمین تراشیون شامگاه روز گذشته در شبستان امام خمینی(ره) در مورد تربیت فرزند گفت: والدین باید توجه داشته باشند که تربیت کودکانشان را در تمامی جنبه های زندگی انجام دهند، چراکه تربیت تک بُعدی نمی تواند مؤثر باشد.

کارشناس امور تربیتی در ادامه، ابعاد مختف تربیتی فرزند را نام برد و گفت: این ابعاد شامل بُعد فردی مانند صبر، فکر و مقابله با مشکلات، بُعد اجتماعی مانند چگونگی رفتار با همکلاسی ها، دوستان و خویشاوندان، بُعد عبادی مانند دعا، نماز و تلاوت قرآن، بُعد عاطفی مانند چگونگی محبت و احترام به پدر، مادر، خواهر و برادر و بُعد اقتصادی مانند پس انداز، درآمد و خرید می باشد.

وی افزود: چنانچه والدین به یکی از ابعاد تربیتی بیشتر توجه کنند و به طور موزون و متعادل عمل نکنند، کودکشان دچار اختلالات تربیتی خواهد شد. ممکن است فرزندی متفکر و صبور باشد، اما در ارتباطات اجتماعی دچار مشکل شده خجالتی شود.

خطیب حرم مطهر درباره تربیتِ قبل از تولد توضیح داد و گفت: در احادیث و روایات ائمه اطهار علیهم السلام به چند مولفه تربیتی قبل از تولد کودک اشاره شده است که دقت در انتخاب همسر از جمله این مؤلفه هاست؛ یعنی مرد باید توجه کند که شخصی که به خواستگاری او می رود مادر آینده فرزندانشان خواهد بود و زن نیز هنگام قبول ازدواج با مرد زندگی اش باید بداند این مرد پدر آینده فرزندانش است.

وی لقمه حلال را اصلی مهم در تربیت کودکان پیش از تولدشان دانست و گفت: لقمه حلال پیش از تولد کودک بسیار موثر و تاثیرگذار است، بر اساس روایات، حضرت محمد صلی الله علیه وآله چهل روز قبل از تولد دختر بزرگوارشان مشغول عبادت شده و از میوه های بهشتی تناول می کردند.

کارشناس اصول تربیتی فراگیری اصول و روش های تربیتی را از دیگر ضروریات در این عرصه دانست؛ زیرا والدین بعد از تولد تنها فرصت دارند آموخته های خود را عملی کنند.

حجت الاسلام و المسلمین تراشیون در مورد کودکانی که ناقص و معیوب متولد می شوند، گفت: خداوند هیچ کاری را بدون حکمت انجام نمی دهد. پدر و مادر باید توجه داشته باشند که بر اساس آیات قرآن، فرزندان، وسیله امتحان و آزمایش آنها هستند لذا ناقص الخلقه به دنیا آمدن بعضی از کودکان نیز نوعی آزمایش است. والدین این کودکان باید تمام تلاش خود را برای رشد و تعالی فرزندشان انجام دهند و به دلایل نادرست مانند تمسخر یا خجالت، آنها را از دیگران پنهان کنند.

سخنران حرم مطهر ادامه داد: یکی از گام های اساسی برای تربیت این نوع کودکان، ارتباط موفق اعضای خانواده با آنها می باشد؛ بدیهی است به هر میزان پدر و مادر قوی باشند، فرزندانشان نیز قوی خواهند بود.

وی درباره چالش های تربیتی اجتماعی و اثرات آن روی فرزندان گفت: باید توجه داشت که برای تربیت فرزندانمان هیچ وقت همه مقدمات فراهم نمی شود، بلکه بسیاری از نکات تربیتی در مدیریت چالش ها و مشکلاتی است که در خانواده و اجتماع ایجاد می شود. بسیار پیش می آید که کودک شاهد رفتارها و کارها ناشایستی در اجتماع می شود که پدر و مادر باید با مدیریت مناسب برای آنها چاره جویی کنند تا کودکشان این اعمال را انجام ندهد.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون خاطرنشان کرد: در خانواده ای که سالم باشد، اگر کودک در بیرون از آن رفتار ناسالمی را فراگیرد، بعد از بازگشت به خانواده و قرار گرفتن در محیط سالم آن به طور طبیعی رفتار ناسالم از بین می رود.

وی در پایان سخنان خود علل زود رنجی و پرتوقعی را عنوان کرده و گفت: عدم ارتباط درست با همسالان، بیکارهای زیاد و فراهم آوردن رفاه بیش از حد از جمله علت های زود رنجی و پرتوقعی کودکان است؛ بنابراین پدر و مادر باید شرایطی را مدیریت و فراهم کنند که فرزندشان با مشکلاتی روبرو شده و آن را حل کند یا شکست را تجربه کند تا در آینده مقابل مشکلات شکننده و ضعیف نباشد.