به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام الله علیها؛ حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره) در مورد چگونگی اجرای امر رهبر معظم انقلاب درباره تحقق اقتصادی مقاومتی گفت: خداوند در قرآن مجید می فرماید: «لیس للانسان الا ما سعی»؛ نیست برای انسان مگر تلاش و کوشش». بر اساس این آیه، برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید فرهنگ کار و تلاش در جامعه دینی نهادینه و ریشه دار شود.
وی ادامه داد: این دنیا محل تکاپو، کوشش و کار است، زیرا همچون مزرعه است که هر چقدر کاشت در آن بهتر و اصولی تر انجام شود، برداشت آن نیز پربارتر خواهد بود.
وی افزود: انسان اعم از مرد و زن، کودک و بزرگ، مدرک دار یا بی مدرک، همه و همه باید در همه سنین تلاش و کوشش کرده از تنبلی و عافیت طلبی دوری کنند. رسیدن ارث یا پیدا کردن گنج یا مواردی از این قبیل نباید باعث عدم فعالیت انسان شود.
وی افزود: حتی انسان های معلول و دارای ناتوانی جسمی نیز باید از توانای های دیگر خود استفاده نموده، تلاش و کوشش را سرلوحه زندگی خود قرار دهند.
وی انواع درآمد و نتیجه حاصل از کار را مورد توجه قرار داد و گفت: کار کردن دو نوع سود و نتیجه دارد یکی سود مادی است که دنیای انسان را آباد می کند و دیگری اجر و مزد معنوی است که آخرت آدمی را دربرمی گیرد؛ بنابراین اسلام همه را به کار و تلاش امر می کند.
وی درباره شروط اثربخشی کارو کوشش در آخرت گفت: البته برای اینکه تلاش و کوشش ما دارای مزد و اجر اخروی نیز باشد، باید شرایطی را رعایت کنیم که از جمله آنها کار کردن با نیت جلب رضایت خدا است؛ به این معنی که باید در همه فعالیت های خود، خشنودی خداوند را مد نظر قرار دهیم.
وی رعایت دستورات خدای متعال و ائمه اطهار علیهم السلام از جمله رعایت حرام و حلال، محرم و نامحرم و… را از دیگر الزامات در این عرصه دانست و ادامه داد: از اصول دیگری که باید به آن توجه داشت، انجام و تحویل کار با کیفیت و مستحکم است. بر اساس روایات، زلزله قیامت که همه چیز را خراب می کند توانایی نابودی اثر کار با کیفیت و مستحکم را ندارد.
وی خاطرنشان کرد: حل مشکل دیگران و گره گشایی از کارهای آنها از دیگر اصولی است که اگر انسان در کارهای خود به آن اهتمام داشته باشد، این کار او موجب بهره برداری در آخرت می شود.