به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد فقیهی در نشست تخصصی تفسیر قرآن کریم شبستان نجمه خاتون(س) استغفار را اظهار نیاز به ذات اقدس الهی توصیف کرد و گفت: در میان جمعیت مسلمانان برای استغفار سه حالت کلی وجود دارد؛ بر این اساس برای کسی که به فعل گناهی مرتکب شده است، برای کسی که گناه نکرده و برای پوشاندن میل به گناه دست به دامن استغفار می‌شود و در ساحت معصومین علیهم‌السلام که میل به گناه اساساً وجود ندارد اظهار عجز به ترتیب برای بخشیده شدن، حفظ شدن از خطر گناه و استمرار نفس زکیه را دین به‌عنوان استغفار شناخته‌شده است.

این کارشناس قرآنی درجات قرب الهی را بی‌نهایت توصیف کرد و گفت: خداوند متعال در سوره نوح از آیه ۱۰ الی ۱۲ به دعوت حضرت نوح(ع) از قوم خود به استغفار از گناهان آنان اشاره‌شده است که بر اساس این آیات نتیجه استغفار چنین تبیین شده است که«إِنَّهُ کانَ غَفَّاراً؛ او همواره بسیار آمرزنده است.» که علم به غفار بودن ذات اقدس الهی اولین آثار استغفار در مؤمن را شکل می‌دهد.

وی ادامه داد: در آیه ۱۱ سوره نوح دومین آثار استغفار از سوی خداوند متعال چنین تشریح شده است که«یرسِلِ السَّماءَ عَلَيْکُمْ مِدْراراً تا بر شما از آسمان بارانِ پی‌درپی فرستد» چنانچه که در این آیه به آن صراحت وجود دارد این است که سلب نعمت‌های الهی در دنیا از آثار استغفار نکردن مسلمانان بیان‌شده است؛ بنابراین توبه و استغفار درب‌های نعمت الهی را رو به بندگان باز می‌کند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) افزایش مال و دارایی مؤمن بر اساس نص آیه ۱۲ سوره نوح را سومین اثر استغفار مؤمن در ادبیات قرآن کریم دانست و اظهار داشت: در این آیه خداوند متعال می‌فرماید«وَ يُمْدِدْکُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنينَ وَ يَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ يَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهاراً؛ و شما را با اموال و پسران یاری کند و برای شما باغ‌ها و برای شما نهرها قرار دهد.» فرزندان صالح که افزایش کمیت آن مقدمه برکت و نعمت فراوان در زندگی مؤمن است از آثار استغفار در زندگی مؤمن از منظر این آیه بیان‌شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فقیهی در ادامه به تشریح آثار اخروی استغفار در سیر تعالی مؤمن پرداخت و گفت: در آخرین فراز آیه ۱۲ سوره نوح خداوند متعال برای مؤمن توبه‌کننده پادشی همچون بهشت را نوید داده است که خود نشان از اهمیت و جایگاه توبه در کنش‌های اجتماعی مسلمانان است؛ باید توجه داشت در روایات مستند اسلامی برای استغفار بیش از هزار خاصیت بیان‌شده است.

وی با اشاره به سیره علما و بزرگان جهان اسلام در توصیه‌های اخلاقی گفت: در سیره رهبر معظم انقلاب روز عرفه روز دعا و استغفار بیان‌شده است چنانچه که معظم له در این زمینه فرموده‌اند«روز عرفه، روز دعا و استغفار و توجه است. دعای سراسر عشق و شور و سوز در روز عرفه که سیدالشهدا امام حسین (ع) در مراسم عرفات انشاء فرموده است، نشان‌دهنده‌ی آن روحیه‌ی شیدایی و عشق و شوری است که پیروان اهل‌بیت در یک چنین ایامی باید داشته باشند. این ایام را قدر بدانید. فرصت مال شماست. همچنان که امروز فرصت پیشرفت، فرصت شکوفایی، فرصت حرکت‌های بزرگ سیاسی و انقلابی و اجتماعی مال شما جوان‌هاست، فرصت توجه به خدای متعال و ذکر الهی و مستحکم کردن رابطه‌ی قلبی با خدا هم متعلق به شماست.»

حجت‌الاسلام والمسلمین فقیهی در پایان استغفار را شالوده قرب الی الله مؤمن در سیر الی الله دانست و گفت: تأکید بر استغفار از هر خطا و گناه آن‌چنان در روایات زیاد است که در برخی از روایات از انسان خواسته‌شده که هرگاه از جمعی جدا شدید، آغاز به استغفار کنید که شاید گناه و خطایی را مرتکب شده باشید که آثار و تبعات آن بماند و خود از آن آگاه نباشید؛ زیرا به‌طور طبیعی در هر مجلس و نشستی انسان سخنانی می‌گوید که گاه لغو و بیهوده است هرچند که تهمت و غیبتی نداشته باشد.

وی افزود: از امیرالمؤمنین علی(ع) دراین‌باره نقل‌شده که فرمودند«روی زمین دو ابزار امنیت از عذاب الهی بود که یکی از آن‌ها وجود پیامبر اکرم بود که با رحلت آن حضرت برداشته شد ولی دیگری استغفار است که برای همگان وجود دارد.»