در بین تمامی مفاهیم موجود در دنیا  بعضی ساده اند و دم دستی که با یک تامل کوچک برای هر گونه ذهنی معلوم و واضح میشوند و بعضی مفهوم های پیچیده و مرکب که برای فهمشان به کنکاش بیشتری نیاز است. تکلیف قسم اول که معلوم است. همین که کمی فکر کنی معنایش در ذهن می آِید. اما حساب مفاهیم پیچیده و مرکب از آن یکی قسم جداست. به این راحتی ها فهم نمیشوند. راه های جور و واجور نیاز است تا فهمشان برای همگان آسان و به قول معروف راحت الحلقوم شوند.

از توضیح و تعریف و رسم شکل و همه اینها که بگذریم آسان ترین راهی که برای فهم این مفاهسم به کار می آید مثال زدن و یا به عبارتی دیگر مصداق آوردن است. مصداق یک مفهوم را که ارائه کنیم مخاطب میگوید تازه فهمیدیم این مفهوم یعنی چه.

این همه گفتیم تا برویم سراغ یک مفهوم پیچیده و سخت. مفهومی که شاید به جرات بتوان گفت که ترجمه دقیق و درست ندارد. مفهوم برکت. یکی از سخت ترین کارها در دنیا این است که بخواهی یک چنین واژه ای را برای یک اجنبی زبان ترجمه کنی.

حالا که نوبت به توضیح رسید برویم سراغ همان راه آسانی که وعده داده بودیم. یک مصداق برای برکت. یک شاهد مثال برای یک موجود پر برکت. وجودی که با شنیدن نامش میتوانیم مفهوم برکت را بفهمیم. وجودی که در آن هم معنای فزونی وجود دارد. هم معنای پر ثمر بودن و هم تمام آنچه پشت پرده این واژه پنهان شده اند و بیرون آوردنشان به این راحتی ها نیست.

این روزها سالروز ورود پر «برکت» خانم حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) است. شخصیتی که با آمدنش به این دیار کویری، واژه برکت را معنایی دوباره بخشید. کسی که قصد دیدار برادرش را کرد ولی به مشیت الهی قدم به وادی قم گذاشت و دنیایی را با قدوم خود متحول کرد.

برکت یعنی بانویی که در زمان حیات محدثه بود و در زمان ممات حتی پیکر مقدسش کعبه بزرگان عالم اسلام شد و دور تا دور بارگاهش مکتب علوم دینی گردید.

برکت یعنی بانویی که در نزدیکی بارگاهش قدم به قدم مجتهد طراز اول در خاک آرمیده است و تنها علت اجتماع آنها در این شهر او باشد.

نقل است که از میرزای قمی (ره) سؤال کردند آیا حضرت معصومه سلام الله علیها برای شفاعت اهل قم بس است؟ ایشان فرمودند : میرزای قمی برای شفاعت اهل قم بس است حال ببینید حضرت معصومه چه امتی را میتواند مورد شفاعت قرار دهد.

آری خانم فاطمه معصومه(سلام الله علیها) مصداق حقیقی برکت است. همان مصداقی که تا به ذهن بیاوری معنای برکت در نظرت کاملا مجسم میشود و آن مفهوم پیچیده را درک میکنی…

محمد اسلامی