استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه توکل سبب تقویت اراده و اعتماد به نفس انسان می شود، گفت: توکل در موفقیت فردی و اجتماعی انسان نقش بسیار مؤثری دارد.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، فاطمه رفیعی مقدم، در شبستان نجمه خاتون(س)  با اشاره به اینکه توکل سبب تقویت اراده و عدم تأثیر عوامل مخل روانی بر رفتار فرد می شود، گفت: فردی که به خداوند توکل دارد در صورت شکست می پذیرد که شکست او ظاهری بوده و این شکست به صلاح اوست؛ بنابراین از نظر روحی دچار ضربه و آسیب نمی شود و برای رسیدن به موفقیت به تلاش خود ادامه می دهد.

وی افزود: با توکل و نزدیکی به خداوند انسان از نظر روحی به رشد و تعالی رسیده و سرنوشت همه امور را به خداوند واگذار کرده و سعی می کند تمام تلاش خود را با این نگرش معطوف به هدف کند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه که توکل جایگزین تنبلی و بی مسؤولیتی نمی شود، تصریح کرد: توکل توأم با تلاش کوشش معنا دارد و نمی شود توکل را جایگزین انجام وظایف کرد بلکه در ابتدا باید به وظیفه عمل کرد و پس از آن می توان با توکل به خدا نتیجه امور را به قدرت بی انتها و مطلق هستی واگذار کرد.

رفیعی مقدم با بیان اینکه انسان متوکل ضمن انجام همه وظایف خویش، نتیجه همه امور را به خداوند تفویض می کند، ادامه داد: چنین انسانی از هر پیشامدی خرسند می شود و اطمینان دارد که خدای مهربان هر آنچه را که به صلاح اوست برای او مقدر کرده است.

وی ادامه داد: در آیه دوم و سوم سوره طلاق نیز این موضوع مورد تأکید قرار گرفته است و خداوند می فرماید « وَ مَنْ یَتَّقِ اللّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللّهُ لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدْرًا».

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: این آیه بیان می کند که « هر کس پرهیزکاری کند، خداوند راه خروجی برای رهایی وی از مشکلات‏ قرار می ‏دهد و از طریقی که گمان ندارد، روزیش را می ‏رساند و هر کس بر خدا اعتماد کند و کار خود به وی واگذار کند، خدا برای او کافی است، همانا خدا فرمان خویش را به نتیجه می‏رساند و آنچه را که بخواهد تخلف ندارد و به راستی که خدا برای هر چیزی قدر و اندازه ‏ای معین کرده است».