سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با  بیان این که امام علی علیه السلام ابزار محبوبیت اجتماعی را زبان نرم وگفتار نیکو برای مؤمن توصیف فرموده اند، گفت: در طول تاریخ تجربه نشان داده است که رزق وسیع یکی از آثار خوش گفتاری و زبان نیکو است.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام، حجت الاسلام علی‌اصغر ظهیری، پیش از ظهر امروز (۱۲ دیماه) در شبستان امام خمینی(ره) خوش گفتاری را یکی از راههای دست یابی به محبوبیت اجتماعی از منظر اسلام ناب محمدی توصیف کرد و گفت: بسیاری از عداوت ها و دشمنی های شایع در جوامع انسانی ریشه در نوع بیان و سخن گفتن انسان دارد.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها به تحلیل جایگاه سبک و ادبیات گفتاری مؤمن در کنش های اجتماعی پرداخت و عنوان داشت: یکی از جدی ترین سفارشات اهل بیت(ع) در منابع ثقلین به عادت دادن زبان به نرم زبانی و خوش گفتاری توصیف شده است؛ چنانچه که امام علی علیه السلام می فرمایند«عَوِّدْ لِسانَكَ لينَ الْكَلامِ وَ بَذْلَ السَّلامِ، يَكْثُرْ مُحِبّوكَ وَ يَقِلَّ مُبْغِضوكَ؛ زبان خود را به نرمگويى و سلام كردن عادت ده، تا دوستانت زياد و دشمنانت كم شوند.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با  بیان این که امام علی علیه السلام ابزار محبوبیت اجتماعی را زبان نرم وگفتار نیکو برای مؤمن توصیف فرموده اند، اظهار داشت: در طول تاریخ تجربه نشان داده است که رزق وسیع یکی از آثار خوش گفتاری و زبان نیکو است.

حجت الاسلام ظهیری با اشاره با بیان این که خوش گفتاری حقیقت پسنیده فطری در انسان است، گفت: در سیاست نامه خواجه نظام الملک چنین آمده است«رسم پادشاهان ساسانی چنین بود که اگر کسی نزد ایشان سخنی شیرین می گفت که مورد توجه شاه قرار می گرفت شاه می گفت(زه) و چون کلمه ی زه بر زبان شاه جاری می شد خزانه دار هزار دینار به آن شخص می داد. روزی انوشیروان سوار بر اسب با همراهان بسیار عازم شکارگاه بود.راه آنان از کنار دهی می گذشت.پادشاه پیرمردی نود ساله دید که با پشتی خمیده و دستهایی لرزان نهال زیتون در زمین می کارد.»

وی افزود: نظام الملک در ادامه نقل این داستان چنین می نویسد«پادشاه با تعجب پرسید پیرمرد زیتون میکاری، پیرمرد گفت آری. انوشیروان گفت خیال می کنی آن قدر زنده بمانی که از میوه های این درخت که کاشته ای بخوری پیرمرد گفت دیگران کاشتند و ما خوردیم ما بکاریم و دیگران بخورند انوشیروان بسیار از این حرف پیرمرد خوشش آمد و گفت(زه) در همین وقت خزانه دار هزار دینار به پیرمرد داد. پیرمرد گفت ای شاه هیچ کس زودتر از من از میوه ی این درخت نمی خورد. شاه گفت:چطور پیر گفت اگر من نهال زیتون نمی کاشتم شاه از اینجا نمی گذشت از من سوالی نمی کرد و من آن جواب را نمی دادم. من این هزار دینار را از کجا میافتم شاه خندید و گفت(زهازه) خزانه دار دو هزار دینار دیگر به پیرمرد داد چرا که شاه دو بار کلمه ی(زه) را تکرار کرده بود.»

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها به نقل داستان سعد بن معاذ که در جنگ احد شهید شد پرداخت و اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) بدگفتاری و تند گفتاری سعد در منزل با اهل خانه را دلیل بر فشار قبر این شهید عنوان داشت که خود جای تأمل و تفکر است.

حجت الاسلام ظهیری در پایان با اشاره برخی از احادیث موضوعی از رسول اکرم در موضوع خوش اخلاقی و نیکو کلامی گفت: رسول اکرم(ص) می فرمایند«أَربَعٌ مَن أُعطيَهُنَّ فَقَد أُعطىَ خَيرَ الدُّنيا و َالخِرَةِ صِدقُ حَديثٍ و َأَداءُ أَمانَةٍ وَ عِفَّةُ بَطنٍ و َحُسنُ خُلقٍ؛چهار چيز است كه به هر كس داده شود خير دنيا و آخرت به او داده شده است: راستگويى، اداء امانت، حلال خورى و خوش اخلاقى.»

وی افزود: رسول گرامی اسلام(ص) در جایی دیگر فرمودند« أَقْرَبُكُمْ مِنِّي غَداً فِي الْمَوْقِفِ أَصْدَقُكُمْ لِلْحَدِيثِ وَ آدَاكُمْ لِلْأَمَانَةِ وَ أَوْفَاكُمْ بِالْعَهْدِ وَ أَحْسَنُكُمْ خُلُقاً وَ أَقْرَبُكُمْ مِنَ النَّاس‏؛ نزديك ترين شما به من در قيامت، راستگوترين، امانتدارترين، وفادارترين به عهد، خوش اخلاق ترين و نزديك ترين شما به مردم است».