سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم در زندگی هر فردی برقراری تعادل میان حالات درونی و بیرونی است تا به این وسیله کرامت اخلاقی حفظ شود، گفت: یکی از روش های حفظ کرامت اخلاقی تواضع هنگام بزرگی است.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام، خانم زنجانی، شب گذشته در آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیها بابیان اینکه یکی از فرازهای دعای امام سجاد علیه‌السلام در صحیفه سجادیه دعای برای تواضع در هنگام بزرگی و رفعت مقام است، گفت: ازجمله مسائل مهم موازنه و تعادلی است که باید همواره میان روح و جسم و حالات درونی و بیرونی انسان وجود داشته باشد تا در پناه آن انسان بتواند در مقابل رویدادهای خوب و بد و پیشامدهای مطبوع و نامطبوع کرامت اخلاقی خود را حفظ کند.

وی با تأکید بر اینکه یکی از راه‌های حفظ کرامت اخلاقی تواضع در هنگام بزرگی و رفعت است، افزود: کسانی که در جامعه قدر و منزلتشان بالا می‌رود خواه به جهت قدرت و مقام و خواه ازنظر ثروت و مال موردتوجه مردم قرار می‌گیرند و همین امر وسیله امتحان آن‌ها می‌شود.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها تصریح کرد: حضرت رسول(ص) در این زمینه حدیثی دارند و می‌فرمایند که «برای آزمایش و امتحان یک انسان کافی است که مردم با انگشت به وی اشاره کنند و او را ازنظر دین و یا دنیا به یکدیگر نشان دهند».

خانم زنجانی بابیان اینکه انسان اگر بتواند در آن موقع حساس بر تواضع خود بیفزاید از عهده آزمایش برآمده است، ادامه داد: رسول اکرم (ص) در حدیث دیگری در این زمینه می‌فرمایند «برترین مردم کسی است که از موضع رفعت و قدرت، فروتنی نماید و نسبت به مردم متواضع باشد».

وی با اشاره به اینکه میان عزت ظاهری و عزت باطنی تفاوت وجود دارد، گفت: عزت باطنی عزتی است که باروح شخص عزیز آمیخته می‌شود و در اعماق وجودش جای می‌گیرد ولی عزت ظاهری احترامی است که مردم نسبت به شخص عزیز معمول می‌دارند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه عزت باطنی عبارت است از حالت معنوی و روحی که نمی‌گذارد انسان در مقابل تمایلات نفسانی و شئون مادی مغلوب و مقهور شود، گفت: اما عزت ظاهری با ضعف درونی و پستی روح منافات ندارد.

خانم زنجانی یادآور شد: به همین دلیل امام سجاد علیه‌السلام برای حفظ کرامت اخلاقی از خداوند طلب عزت باطنی دارند و همواره از مردم می‌خواهند که به‌جای عزت ظاهری به دنبال عزت باطنی باشند زیرا آنچه موجب اعتلای روح و مقام‌های معنوی انسان می‌شود عزت باطنی است و این عزت است که به تواضع ختم شده و با حفظ کرامت‌های اخلاقی انسان را به قرب الی الله می‌رساند.