چند روزی از شهادت سه جوان مظلوم بحرینی می گذرد؛ جادارد یادی کنیم از آنان و با دعای خیر یاری‌دهنده راهشان باشیم. باشد که خداوند متعال به نصرت خود اسباب پیروزی این ملت مظلوم را فراهم کرده و آزادی از شر سلاطین جور را نصیبشان کند.

وعد ه های الهی که شکی در تحقق آن نیست اختصاص به آخرت ندارد و در دنیا نیز این وعده‌ها و تحقق آن هست.

ازجمله مصادیق این وعده‌های پروردگار عالم آنجاست که قرآن کریم می‌فرماید:

«اِنْ تَنْصُرُوااللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ اَقْدامَکُمْ ».(۱)

«اگر خداوند را یاری کنید، او شمارا یاری خواهد نمود و گام‌هایتان را استوار خواهد کرد».

با توجه به پیام آیه شریفه فوق الذکر می‌توان این را دریافت که تحقق وعده الهی دارای شروطی است که یکی از آن‌ها نصرت خداوند است.« یعنی منظور از” نصرت دادن به خدا” جهاد در راه خدا و تنها به منظور تایید دین او و اعلای کلمه حق است.»(۲)

سر دادن کلمه و شعار حق بر ضد ظلم و جور حکام و دفاع از اصول و ارکان دین قیم اسلام و نقض هرگونه عمل ضد انسانی و استقامت و نهراسیدن در این راه و اعتماد به وعده الهی در پیروزی در برابر ظلم و ستم در راستای این نصرت الهی دانست.

محقق شدن وعده الهی را می‌توان در واقعه تاریخی عاشورا مشاهده نمود، واقعه‌ای که در آن خون بر شمشیر پیروز شد و زمان و مکان را درنوردید و کلمه حق و عقیده امام را در طول تاریخ زنده نگاه داشت.

عاشورا مرحله‌ای برای تأسیس فرهنگ انقلابی در جامعه‌های اسلامی بعد از رحلت پیامبر اکرم و حرکت اولیه‌ای برای تصحیح مسیر ملت‌ها بر اساس مفاهیمی چون آزادی و ایثار در راه عدالت و نفی هرگونه استبداد است. معانی و مفاهیمی که امام حسین علیه‌السلام بر اساس آن‌ها قیام کرد. امروز می‌توان این جوشش عمومی را در امتداد قیام‌های جهان عرب (بیداری اسلامی)، قیام علیه حکام مستبد و ظالم دید.(۳)

قیام مردم مظلوم بحرین بر ضد حکام مستبد و ظالم که این روزها به اوج خود نزدیک می‌شود جوششی اسلامی و حق‌طلبانه است. این مردمِ اغلب شیعه، با اقتدا سید و سالار شهیدان در موضوع استکبارستیزی دست به این قیام زده‌اند . مردمی که از سال ۲۰۱۱ قیام خود را آغاز کرده‌اند، و حالا بعد از شهادت این سه نوجوان خشمگین‌تر از گذشته شدند و یک‌صدا سقوط حکومت مستبد آل خلیفه را دنبال می‌کند. ما هرروزه شاهد اعتراضات و تظاهرات این مردم مظلوم هستیم که چیزی جز گرفتن حق خود یعنی احقاق عدالت و آزادی نخواسته‌اند و بر این اساس می‌بینیم که حکام ظالم بحرین چگونه با این مردم غیور و باشهامت برخورد کردند و در آخرین اقدام این رژیم مستبد از سلسله اقدامات ظالمانه خود در روز ۲۶ دی‌ماه سه جوان بحرینی را به جرم عدالت‌طلبی و آزادی اعدام و به شهادت رساند . اقدام این رژیم نه‌تنها ملت مظلوم بحرین را به خروش آورد  بلکه حتی ملت‌های اسلامی را برای نشانه اعتراض به این رویداد بیدار کرد و اکثریت ملت‌های اسلامی این اعدام ظالمانه را علیه جوانان بی‌گناه بحرینی محکوم کردند. و اینک این مردم مظلوم بحرین هستند که بیش از همیشه نیازمند دعای خیر برای پیروزی‌شان توسط ملت‌های مسلمان و حمایت‌های گسترده‌تر و جدی‌تر و محکم‌تر توسط دولت‌های کشورهای اسلامی ازجمله ایران عزیزمان هستند. و البته نصرت الهی به وعده قرآن نصیب آن‌ها خواهد بود.

خون این جوانان بحرینی ثمره‌ای خواهد بود برای پیروزی حق بر باطل ، پیروزی عدالت بر ظلم و استبداد و جور حکام، و این خود نیز از وعده‌های الهی است. منتظریم تا ببینیم خروش مردم چگونه و چه زمانی دامن آل خلیفه را خواهد گرفت. دولتی که چند ماه قبل نیز در اقدامی نابخردانه رهبر انقلابی و مصلح بحرین را سلب تابعیت کرد تا خروش مردم  را گسترده‌تر کند!

علی فیاض


۱. محمد /۷

۲. ( ترجمه تفسير الميزان، ج‏۱۸، ص ۳۴۶)

۳. کمال خلف.. نویسنده فلسطینی