به مناسبت دهه مبارک فجر و تشییع جمعی از شهدای مدافع در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها جا دارد یادداشت امروز را اختصاص به مقایسه ای میان شهدای اول انقلاب و شهدای مدافع حرم امروز صور بگیرد و این سیر تکامل و تعالی مورد بررسی قرار گیرد.

انگیزه‌های انقلاب اسلامی ایران ریشه ای عمیق در دل تاریخ دارد. ریشه ای در اعتقادات مردم مسلمان و مخلص ایران که همیشه در آرزوی حکومتی بودند که در آن احکام دینشان بدون ممنوعیت و محدودیت قابل اجرا باشد. این آرزو در بخش زیادی از تاریخ در دل عالمان شیعه وجود داشت ولی زمینه عملی شدن آن وجود نداشت. و البته نباید شخصیت امام خمینی را در این زمینه سازی ها نادیده بگیریم!

در این میان روحیه انقلابی مردم که به رهبری امام به جوش و خروش آمد ستودنی بود. تا جایی که امام خمینی در مورد آن مردم در وصیت نامه خود فرمودند: «من باجرئت مدعی هستم که ملت ایران و توده میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول‌الله و کوفه و عراق در عهد امیر المومنین و حسین بن علی می‌باشند…»

لازم به ذکر است آن مردم یکدست و یک‌صدا که تحت فرمان آن بزرگ‌مرد حکومتی ۲۵۰۰ ساله را سرنگون کردند مردمی بودند که عمری تحت شدیدترین تهاجم‌های فرهنگی جهان غرب مستعمره قدرت‌های مستکبر دنیا بودند. آن مردم در نبود رسانه‌ای سالم و با محدودیت‌های سنگین و مشقت‌های باورنکردنی در زمینه اطلاع‌رسانی پیام امام خود را دریافت و مطابق آن عمل می‌کردند. نه از ابزار پیشرفته امروز خبری بود و نه آن ابزار محدود آن دوره به‌راحتی و آزادانه در اختیارشان قرار می‌گرفت. ولی بااین‌وجود تا پای جان پای انقلاب خود ایستادند و آن‌چنان ایستادگی کردند که جهان مات و مبهوتشان شد. غارتگرانی که آن دوره به پول همان وقت میلیاردها دلار سرمایه مردمی این کشور را دزدیدند و به آمریکا بردند تصورش را هم نمی‌کردند که آرزوی بازگشت به کشور ایران را باید به گور ببرند! و این تنها به خاطر استقامت و تداوم این مردم در این مسیر بود. این نشان از ریشه‌دار بودن این انقلاب در اعتقادات مردم است.

مردم آن روز در مدارسی که ترویج کثیف‌ترین فرهنگ‌ها را در دستور کار خود داشتند و در حکومتی که تمام آمال و آرزوهایش زرق‌وبرق جهان غرب بود در دوره‌ای که بیش از دویست سال استعمار فرهنگ این مردم در دستور کار جاسوسان و خیانت‌کاران ماسونی بود پرورش پیداکرده بودند. اغلب مردم ایران در اثر این فعالیت‌ها حتی در رده‌های بالای علمی و فرهنگی و اقتصادی نگاهی بدبختانه به خود داشتند. آن مقدار از ایمانی که سینه‌به‌سینه به آن مردم رسیده بود و البته راهنمایی‌های امام بزرگوار و یاران اندیشمندشان باعث شد تا به‌وسیله چنین مردمی این تحول بزرگ در تاریخ ایجاد شود. مردمی که در آن زمان و با آن شرایط آن‌طور جان‌فشانی کردند و جان‌برکف به خیابان‌ها آمدند و در این سی‌وهفت سال هرروز و در هر آزمایشی نشان دادند که انقلابشان یک موج احساسی نبوده بلکه یک عقیده بوده است!

 همه اطمینان داشتند که هر انقلابی خصوصاً انقلاب‌هایی که بر پایه اعتقادات استوار است علیرغم تمام مشکلات ابتدایی با مشکلات سنگین‌تر و سخت‌تری برای ادامه کار مواجه است. مردم مردانه پای انقلابشان ایستادند. برادری که پرپر زدن برادر خود را در سال ۵۷ دیده بود در سال ۵۹ و ۶۰ از اولین اعزام شوندگان به جنگ تحمیلی قرار می‌گرفت! خانواده‌های شهید داده هیچ‌گاه پشیمان از راهی که رفتند نشدند.

امروزه که روزهای نسل جدید است ما شاهدیم جوانان و حتی نوجوانان چطور با یاد شهیدان عشق‌بازی می‌کنند. چطور خود را باور کرده‌اند و به این‌که فرزند اسلام و ایران پاک هستند افتخار می‌کنند. می‌بینیم که چطور توقع هرچه بهتر اجراشدن قانون کشور برمبانی اسلامی دارند. و چطور در عرصه‌های علمی و اجتماعی در دنیا قد علم کرده‌اند.

 کور شوند آنان که خیال می‌کنند نسل خوب‌ها تمام‌شده است و دیگر مثل آن جوانان دوران انقلاب و دفاع مقدس پیدا نمی‌شود! و بر این مبنا خیالات باطل و نقشه‌های شوم برای ویرانی دوباره این کشور کشیده‌اند. جوانان امروز را اگر نگوییم پای‌کار تر و استوارتر از جوانان آن روزها هستند به‌یقین کمتر از آنان نیستند. شاهدش تقاضای بالای جوانان مجاهد و حتی نوجوانانی که قاسم گونه شوق نبرد با اراذل سَلفی در سردارند و اگر مانع از جلوی راهشان برداشته شود تازه مشخص خواهد شد که جمعیتشان چقدر بیشتر از حد تصور است. فراموش نکنیم که نبرد انقلاب و نبرد دفاع مقدس ضمن تمام ریشه‌های پاک اعتقادی اما درواقع دفاع از خود نیز بوده است، دفاع از ناموس در آن ناهنجاری‌های دوران پهلوی، دفاع از آزادی و استقلال این ملت، دفاع از سرمایه‌های اقتصادی و فرهنگی کشور که آن بی‌کفایتان در معرض تاراج لاشخورهای غربی گذاشته بودند! یا در دوران دفاع مقدس موضوع دفاع از خاک وطن نیز در میان بود که هرکدام از این موضوعات غیرت جامعه را به جوش آورده و جوانان مجاهد و مخلص را به مبارزه وامی‌داشت!

اما امروز موضوع دفاع از حرم است! دفاع از حریم فکری تشیع و دفاع از اقتدار اسلام در دنیا! در این آبروریزی بزرگی که آل سعود و آل خلیفه ملعون به نام اسلام به بار آورده‌اند باید جوانان دغدغه‌مندی سینه سپر کنند و در سوریه یا هرکجای دیگر در این کره خاکی که رهبر اجازه‌اش را بدهد بجنگند برای دفاع از کیان اسلام.

امروز مدافعان حرم و جوانان و نوجوانان مشتاق حضور در آن عرصه روشن‌ترین دلیل بر اوج گرفتن مردم در عرصه‌های اعتقادی و فکری این دوران و این نسل هستند. مدافعان حرم که در اتحادی خیره‌کننده از ملیت‌های متعدد از افغانی‌های تیپ فاطمیون تا پاکستانی‌های تیپ زینبیون همه و همه در کنار هم برای هدفی متعالی با جان خود برای خدا عشق‌بازی می‌کنند. ما امروز باوجود چنین جوانانی به‌هیچ‌عنوان برای انقلاب خود احساس خطر نمی‌کنیم بلکه دغدغه جوامع اسلامی دیگر راداریم که با الگوبرداری از انقلاب بزرگ ایران به فکر استقلال خود افتاده‌اند. به فکر ملت مظلوم یمن، بحرین، سوریه،  فلسطین و…

اصلاً رسالت اصلی این انقلاب نیروسازی برای حضرت صاحب‌الزمان است و انشاالله روزی که دیر هم نخواهد بود این انقلاب، با اقتداری به‌مراتب قوی‌تر از امروز با تمام قوای خود تمام‌قد در خدمت حضرت صاحب قرار خواهد گرفت و یاری گر آن موعود خداوند برای ایجاد دنیایی سراسر صلح و آرامش خواهد بود.

منصور مقدمی