استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه وضو دارای شرایطی است که اگر رعایت نشود صحت وضو دچار مشکل می شود، گفت: پاک بودن آب، نبودن مانع و پاک بودن اعضای وضو از شرایط صحت وضو است.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم طباطبایی در رواق حضرت خدیجه سلام الله علیها با بیان اینکه وضو دارای یک شرایطی است که تا این شرایط محقق نشود وضو صحیح نخواهد بود، گفت: یکی از شرایط صحت وضو پاک بودن آب و مطلق بودن آب وضو است.

وی افزود: منظور از مطلق بودن آب این است که آب مضاف نباشد زیرا وضو گرفتن با آب مضاف صحیح نیست و منظور از آب مضاف، آبی است که با چیزی دیگری مخلوط شده یا آبمیوه است مانند گلاب و انواع آبمیوه ها که در زمره آب مضاف هستند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه آب وضو باید مباح بوده و غصبی نباشد، گفت: منظور این است که آب به خود انسان تعلق داشته و انسان بهای آن را پرداخته باشد یا بداند که صاحب آن راضی است.

طباطبایی ادامه داد: اگر صاحب یک خانه کنتور آب را دستکاری کرده و بهای آب کمتری از مقدار واقعی آب پرداخت کند نباید با این آب وضو بگیرد زیرا این آب غصبی است و وضو و غسل با آن جایز نیست.

وی افزود: در هنگام وضو اعضای وضو باید پاک باشد؛ زیرا با بدن نجس حتی با وضو نمی توان نماز خواند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه وضو باید با قصد غربت همراه باشد، ادامه داد: در وضو باید ترتیب رعایت شود.

طباطبای اظهار کرد: منظور از تربیت این است که وضو به همان شکلی که در احکام و دستورات دین بیان شده و پشت سر هم باشد و باید دقت کرد که در ضو ترتیب و موالات شرط است و نباید میان اعضای وضو فاصله ایجا شود.

وی افزود: وضو را انسان باید به تنهایی و بدون کمک دیگران انجام دهد و استعمال آب نباید برای بدن انسان ضرر داشته باشد و اگر وضو برای فرد ضرر داشته باشد باید تیمم کند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: همچنین باید موانع برطرف شود و مانعی برروی اعضای وضو برای وضو گرفتن نباشد.

سخنران حرم حضرت معصومه تصریح کرد: وضو شرط انجام نمازهای واجب و طواف های واجب است و انسان بدون وضو نمی تواند نمازهای واجب را اقامه کند.

طباطبایی یادآور شد: در هنگام وضو باید دقت کرد که این موارد رعایت شود زیرا هر کدام از این موارد که دچار اشکال شود موجب اختلال در امر اقامه نماز می شود.

انتهای پیام/۱۱۲