مدیرعامل موسسه فرهنگی، اقتصادی زائر کریمه از افتتاح استخر پرورش ماهی خاویاری و آبیاری مدرن در علی‌آباد قم با حضور مهندس صالحی، مشاور وزیر جهاد کشاورزی خبرداد.

حسین فراهانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها با اعلام این خبر گفت: استخر پرورش ماهی خاویاری و آبیاری مدرن در بخش قنوات روستای علی‌آباد از توابع استان قم فردا (چهارشنبه) آغاز به کار می‌کند.

وی بابیان این‌که افزایش جمعیت و کمبود آب مسئولیتی دوگانه برای کشاورزی ایجاد کرده است، گفت: از طرفی جمعیت زیاد نیاز به غذا و از سوی دیگر منابع آب کشاورزی برای رفع این تقاضای صعودی دچار محدودیت است، در این شرایط بهبود چگونگی توزیع و استفاده از آب جهت رفع نیازهای رو به رشد جمعیت جهانی ضروری است.

مدیرعامل موسسه فرهنگی، اقتصادی زائر کریمه افزود: روش‌های پیشرفته آبیاری هم امنیت غذایی را افزایش داده و هم تغذیه بشر را بهبود می‌بخشد. یکی از راهکارهای اساسی مقابله با بحران استفاده از آبیاری مدرن هست و به همین منظور در مزرعه علی‌آباد موقوفه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها در راستای استفاده بهینه از منابع آب، به میزان ۱۱۳ هکتار آبیاری کم‌فشار، تیپ و قطره‌ای اجراشده است

فراهانی اهداف این طرح را افزایش راندمان آبیاری، رشد مناسب گیاه به دلیل وجود رطوبت و هوای کافی، امکان تغذیه با آب آبیاری و کودهای شیمیایی، مدیریت آبیاری در زمان موردنیاز و افزایش عملکرد تولید برشمرد و گفت:

وی افزود: جهت ذخیره‌سازی آب و بهبود مدیریت آبیاری و کمک به امر تولید اقتصاد مقاومتی، در اکثر مزارع کشاورزی استخرهای دومنظوره احداث می‌گردد و به همین منظور در اراضی موقوفه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها در شریف‌آباد استخر ذخیره آب به ظرفیت ۳۰۰۰۰ مترمکعب به همراه احداث حوضچه‌های بتنی به قطر ۸ و ۲ متر جهت ذخیره‌سازی و پرورش ماهی انجام‌شده است.

مدیرعامل موسسه فرهنگی، اقتصادی زائر کریمه خاطرنشان کرد: پروژه استخر پرورش آبزیان و آبیاری مدرن در علی‌آباد روز چهارشنبه مورخ ۲۰/۱۱/۱۳۹۵ با حضور جناب آقای مهندس صالحی مدیر شیلات کشور و مشاور وزیر جهاد کشاورزی افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتهای پیام//۱۱۴