استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه دعای والدین در عاقبت به خیری فرزندان نقش بسیار مهمی دارد، گفت: دعا یکی از راهکارها و سیره های تربیتی فرزند صالح است.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام سید احمد فقیهی، در آستان حضرت معصومه(س) با بیان اینکه  برای شجاع و قوی شدن فرزند مربی باید اهل عمل باشد تا بتواند در تربیت فرزند اثر بگذارد، گفت: انسان ترسو نمی تواند انسان شجاعی را تربیت کند.

وی افزود: والدین برای اینکه بتوانند فرزند شجاعی را تربیت کند در وهله اول خود باید به عنوان مربی شجاع باشند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه وراثت هم در این زمنیه بسیار مؤثر است، تصریح کرد: به همین دلیل است که امام علی(ع) به عقیل می فرمایند که برای من یک همسر برگزین که به جز عفاف و نجابت از یک قبیله شجاع و سلحشور باشد که عقیل نیز حضرت ام البنین(ع) مادر حضرت ابالفضل را به ایشان معرفی کرد.

حجت الاسلام فقیهی با تأکید بر اینکه دعا کردن نیز یکی دیگر از روش های تربیت فرزند صالح و شجاع است، گفت: دعای پدر و مادر در عاقبت به خیری فرزند نقش بسیار زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه مؤمن خوبی ها را از خداوند دانسته و منشاء بدی ها را خود می داند، ادامه داد: بسیاری از ذلت ها و خواری های انسان سرمنشاء گناهان خود است و انسان وقتی که دعا می کند باید نقص ها را به خود نسبت داده و خوبی ها را به خدا زیرا این انسان است که با گناه کردن موجب خواری و ذلت خود می شود.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر آداب دعادر محضر خداوند از نظر علامه طباطبایی ادامه داد: یکی از آداب دعا کردن این است که قبل از بیان دعا و خواسته انسان باید به درگاه خداوند مدح و ثنا کرده و نعمات الهی را برشمرد و پس از آن خواسته خود را به درگاه الهی بیان کند.

حجت الاسلام فقیهی با بیان اینکه بزرگترین شخص در عالم خداوند است، گفت: انسان زمانی که با بزرگی سخن می گوید این سخن گفتن به حکم ادب باید کوتاه و گزیده باشد بنابراین بهتر است مانند اهل بیت(ع) خواسته های خود را به درگاه خداوند با زیباترین جملات و کوتاه ترین بیان عرضه کنیم.

وی افزود: البته بعضی از بزرگان از سخن گفتن با خداوند لذت می برند که نمونه آن حضرت موسی(ع) که وقتی خداوند به ایشان فرمود که در دست شما چیست این موضوع را تفضیل داد تا بیشتر بتواند با خداوند سخن بگوید.

استاد حوزه علمیه قم واگذار کردن سرانجام امور را به خداوند از دیگر آداب دعا عنوان کرد، گفت: مؤمن سرانجام امور را به خداوند واگذار کرده و هرگز به خدا زور نمی گوید زیرا زورگویی به کسی که قادر مطلق بوده بی فایده است.

حجت الاسلام فقیهی اظهار کرد: اگر انسان سرانجام امور را به خداوند واگذار نکند، امور او تباه می شود و در این زمینه آیات زیادی وجود دارد که می فرماید مشیت امو را به خدا واگذار کنید.

وی یادآور شد: یکی دیگر از آداب دعا این است که انسان در دعا از خداوند طلب خیر بکند زیرا خداوند می فرمایند که رحمت من از عذاب من نزدیک تر است.