احکام فقهی مراسم معنوی اعتکاف با حضور کارشناس احکام دینی در آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تشریح شد.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام محمود اکبری،  در شبستان امام خمینی(ره)  با اشاره به احکام فقهی مراسم اعتکاف، شرایط حضور در مراسم اعتکاف را برای معتکفان تبیین کرد، گفت: با توجه به این که ولادت حضرت امیر المؤمنین امام علی(ع) در ماه رجب قرار دارد این ماه دارای احکام فقهی  و مراسم های خاصی است.

وی افزود: یکی از مهم ترین اعمال ماه رجب، اعتکاف است که در مساجد جامع برگزار می شود و باید دقت کرد که این اعتکاف دارای مجموعه ای از شرایط است.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: یکی از اعمال اعتکاف روزه گرفتن است و معتکف باید بتواند روزه بگیرد بنابراین شخصی که می خواهد به اعتکاف برود باید توانایی روزه گرفتن را داشته باشد و اگر بیمار بوده یا مسافر باشد یا به هر دلیلی نتواند روزه بگیرد نمی تواند در مراسم اعتکاف شرکت کند.

حجت الاسلام اکبری ادامه داد: اعتکاف باید در مساجد جامع برگزار شود و منظور از مسجد جامع، مسجدی است که اختصاص به گروه خاصی ندارد و نقطه مقابله مسجد جامع مسجد محله است و یک مسجد حتی اگر عنوان جامع را نداشته باشد ولی جامع باشد باز می توان در آن مراسم اعتکاف را برگزار کرد مانند مسجد اعظم قم که عنوان جامع را ندارد ولی یک مسجد جامع است.

وی افزود: کسی که در مراسم اعتکاف شرکت می کند باید سه روز را در مسجد بماند، بنابراین اگر کسی نمی تواند سه روز در مسجد بماند نمی تواند در اعتکاف شرکت کند زیرا اعتکاف به معنای سه روز کامل در مسجد بودن است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه دیگر شرط حضور در اعتکاف این است که فرد قبل از اذان صبح اولین روز شروع اعتکاف در مسجد حضور داشته باشد، گفت: اگر کسی شرایط حضور در اعتکاف را ندارد این به معنای محرومیت از برکات و ثواب ماه رجب نیست بلکه فرد می تواند بدون حضور در اعتکاف روزه گرفته و سایر اعمال ماه رجب را انجام دهد.

حجت الاسلام اکبری اظهار کرد: اگر مسؤولان اعتکاف و یا خادمان مساجد جامع نیت اعتکاف نکرده باشند نیاز به رعایت این شرایط نیست اما اگر کسی نیت اعتکاف کرده است باید این شرایط را رعایت کند تا بتواند در مراسم اعتکاف حضور یابد در غیر این صورت فرد نمی تواند در مراسم اعتکاف شرکت کند و باید در این زمینه دقت لازم را داشته باشد.