استاد حوزه علمیه قم با اشاره به پنج ویژگی دنیا طبق آیات قرآن کریم گفت: معیار شیعه برای گزینش در انتخاب های مختلف از جمله انتخابات ریاست جهوری حق است و دنیا گرایی، طایفه گرایی و حزب گرایی را معیار انتخاب های خود قرار نمی دهد.
به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام قدرتی استاد حوزه علمیه قم در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که محبت به امام علی(ع) انسان را خوشبخت و سعادتمند می کند، گفت: در زمان حضرت رسول(ص) غلامی از دنیا رفت و امام علی(ع) و پیامبر(ص) این غلام را غسل داده و با لباس پیامبر(ص) کفن کردند و خود پیامبر(ص) بر این غلام نماز خواند و علت این موضوع محبتی بود که این غلام به حضرت رسول(ص) و امام علی(ع) داشتند.

وی افزود: امام علی(ع) در حدیثی می فرمایند که انسان برای سعادتمند شدن در ابتدا باید شیطان را بشناسد و پس از آن از او اطاعت نکند و امام همچنین در ادامه حدیث می فرمایند که دیگر شرط سعادتمندی انسان، شناخت حق و تبعیت از حق است؛ بنابراین معیار شیعه طبق رهنمودهای امام علی(ع) در انتخاب های مختلف از جمله انتخاب رییس جمهور حق است نه حزب، طایفه،گروههای مختلف و دنیا.

 استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که انسان باید باطل را بشناسد و از آن پرهیز کند، تصریح کرد: باطل از بین رفتنی است و انسان نباید به چیزی که فانی است دل ببندد.

حجت الاسلام قدرتی با بیان این که امام علی(ع) دیگر خصوصیت مؤمن و محب خود را شناخت دنیا می دانند، ادامه داد: امام علی(ع) می فرمایند که «مؤمن دنیا را شناخته و پس از آن که دنیا را شناخت آن را رها می کند و وابسته و دل بسته به دنیا نیست».

وی افزود: خداوند که خالق دنیاست، دنیا را در قرآن کریم معرفی کرده و پنج ویژگی دنیا را چنین بیان فرموده است که دنیا قلیل و اندک است و این موضوع در سوره مبارکه نساء آیه ۷۷ «لدُّنْيا قَلِيلٌ وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِمَنِ اتَّقى‌ وَ لا تُظْلَمُونَ فَتِيلًا» مورد تأکید قرار گرفته است و باید دقت کرد که مال، قدرت و ثروت و عمر دنیا نیز محدود است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: لذت ها و زیبایی های دنیا نیز اندک است و ماندگاری ندارد ولی متأسفانه بیشتر انسان ها خود را اسیر دنیا کرده و برای رسیدن به دنیا خسر الدنیا فی الاخره می شوند.

حجت الاسلام قدرتی ادامه داد: دومین مطلبی که در سوره مبارکه نحل آیه ۹۶ در مورد دنیا بیان شده این است که «مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَ مَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُون» یعنی آنچه نزد انسان است فانی است و آنچه نزد خداست باقی است؛ بر این اساس باید دقت کرد که دومین ویژگی دنیا این است که دنیا گذرگاه و معبر عبور است.

وی افزود: در نهج البلاغه بیان شده که روزی امام علی(ع) از قبرستان عبور کرده و به اهل قبور سلام دادند و اهل قبور سلام ایشان را پاسخ داده و حضرت به آنها فرمودند که ای اهل قبور فرزندان شما پس از مرگ شما یتیم شدند، همسران شما ازدواج کردند و مال و ثروت شما تقسیم شد حال شما بازگو کنید که چه اتفاقی برای شما افتاده است که اهل قبور پاسخ دادند که کفن های ما پوسیده شده، استخوان های ما از هم جدا شده، موهای ما ریخته و چشم های ما از بین رفته و بر پیشانی های ما آویزان است.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: تمامی این موضوعات در قرآن کریم بیان نیر مورد تأکید قرار گرفته است.

حجت الاسلام قدرتی به استناد به آیه ۳۲ سوره انعام سومین ویژگی دنیا را بیان کرد و گفت: آیه ۳۲ سوره انعام می فرماید« وَ مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلَّا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ» که دنیا لهو لعب است و متأسفانه با این وجود بیشتر انسان درگیر و سرگرم این لهو و لعب هستند.

وی اظهارکرد: آیه ۲۰ سوره حدید چهارمین ویژگی دنیا را اهل فریب معرفی کرده و می فرماید«  مَا الحَیَوةُ الدُّنْیَا إِلا مَتَعُ الْغُرُورِ» یعنی زندگی دنیا جز متاع غرور و فریب نیست.

سخنران حرم حضرت معصومه پنجمین ویژگی دنیا را طبق آیه ۷۹سوره قصص دل فریب بودن دنیا عنوان کرد و گفت: در این آیه بیان شده است که « فَخَرَجَ عَلي قَوْمِهِ في زينَتِهِ قالَ الَّذينَ يُريدُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا يا لَيْتَ لَنا مِثْلَ ما أُوتِيَ قارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظيم» قارون با تمام اموال خود خارج شد و مردم این همه ثروت و مکنت او را دیدند و مردم با دیدن این صحنه بیان کردند که ای کاش این ثروت قارون برای ما بود که او بهره عظیمی برده است که این موضوع نشان می دهد دنیا دل فریب است و انسان نباید فریفته آن شود.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: اگر دید ما به دنیا عوض شد دیگر برای به دست آوردن دنیا به هر عملی دست نزده، ربا نمی خوریم، رشوه نمی دهیم و در انتخابات به خاطر کسب آرای مردمی دروغ نمی گوییم و ایمان مردم را به بازی نگرفته و عمل حرامی را برای کسب دنیا مرتکب نمی شویم و  همواره در مسیر مکتب اهل بیت(ع) و محبت به این بزرگواران حرکت می کنیم تا مانند آن غلام سیاه خود اهل بیت(ع) از ما شفاعت کرده و مرگ ما در راه دفاع از اسلام و اهل بیت(ع) باشد.