استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه عملی که با تقوا همراه باشد ولو اندک مورد قبول درگاه خداوند است، گفت: در کلام امیر مؤمنان امام علی(ع) تقوا شرط قبولی اعمال است.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم رییس میرزایی با اشاره به حکمت ۹۵ نهج البلاغه گفت: امام علی(ع) در این حکمت به ارزش تقوا اشاره کرده و می فرمایند که عملی که همراه با تقوا باشد ولو اندک مقبول درگاه خداوند است.

وی افزود: براساس این سخن امام علی(ع) آنچه که معیار قبولی اعمال است کیفیت عمل بوده نه کمیت عمل و کیفیت یک عمل را اخلاص و تقوا مشخص می کند یعنی یک عمل هر چه به تقوا نزدیک تر باشد به همان میزبان مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به داستان هابیل و قابیل افزود: در داستان هابیل و قابیل آنچه که موجب پذیرش هدیه هابیل شد تقوا و اخلاص او در عمل بود نه میزان هدیه ای که به درگاه خداوند آورده بود و به همین دلیل است که فقها در کتب فقهی خود بر این موضوع تأکید دارند که شرایط صحت یک عمل با شرایط قبول آن متفاوت است.

رییس میرزایی با بیان اینکه عمل صحیح عملی است که جامع الشرایط باشد، گفت: گاهی یک عمل تمام شرایط صحت را دارد ولی در آن مشکلی وجود داشته که موجب می شود آن عمل به واسطه آن مشکل مورد قبول واقع نشود برای مثال ممکن است یک جوان نماز خود را صحیح ادا کند اما از آنجایی که به والدین خود نگاه غضب آلود کرده، خداوند نماز او را مورد قبول قرار نمی دهد یا مثلا در آیات قرآن بیان شده که کسی که شرب خمر می کند با وجود اینکه نماز خود را ادا می کند نماز او مورد قبول خداوند واقع نمی شود در صورتی که ممکن است این نماز تمام شرایط صحت را داشته باشد.

وی یادآور شد: بنابراین اعمالی مورد قبول درگا خداوند واقع می شود که تؤام با تقوا باشد و بی تقوایان ممکن است که عمل صحیحی را انجام دهند و اسقاط تکلیفی شود اما عمل آنها بی ارزش و فاقد پاداش عظیم روحی باشد.

انتهای پیام/۱۱۲