مسئول مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان اینکه میان ولایت مداری و ولایت پذیری تفاوت وجود دارد، گفت: بیشتر مردم دوستدار ولایت هستند اما ولایت پذیر نیستند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ماندگاری در آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه آنچه که موجب شده است که امام زمان(عج) در پس پرده غیبت قرار گیرند ولایت پذیری است، گفت: ولایت پذیری با ولایت دوستی تفاوت دارد.

وی افزود: بیشتر مردم محبت حضرت رسول(ص) و اهل بیت ایشان را در دل دارند، اما همه ولایت این خاندان را نپذیرفته و ولایت پذیر نیستند.

مسئول مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان اینکه قرآن کریم ولایت پذیری را بر محور پنج مرحله می داند، گفت: ظهور امام زمان(عج)هم قابل تعجیل است و هم قابل تأخیر و اگر انسان به دستورات قرآن کریم عمل کرده و ولایت پذیر شود، تعجیل در فرج اتفاق می افتد و اینکه هنوز امام زمان(عج) ظهور نکرده است به این معناست که ولایت پذیری در جامعه اسلامی محقق نشده است.

حجت الاسلام ماندگاری تصریح کرد: امام زمان(عج) برای فرج تنها به ۳۱۳ یار نیاز ندارد بلکه این ۳۱۳ نفر ویژگی های خاصی دارند و آیت الله بهاء الدینی در سخنان خود بیان می کنند که این ۳۱۳ نفر باید مانند امام خمینی(ره) باشند تا امام زمان(عج) بتواند این افراد را به عنوان یک رهبر بر هر قوم و ملتی بگمارد.

وی افزود: اولین مرحله قاعده ولایت پذیری طبق رهنمودهای قرآن کریم مرحله گزینش و انتخاب است که آیه سه سوره انسان در این زمینه می فرماید«إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً» یعنی ما انسان را در انتخاب آزاد گذاشتیم و این انسان است که ولی خود را در عرصه های مختلف زندگی انتخاب می کند اما این انتخاب تنها در دنیا آزاد است و انسان در آخرت باید در خصوص گزینش ها و انتخاب های خود پاسخگو باشد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: دو ولایت در دنیا بیشتر وجود ندارد که این دو ولایت، ولایت خدا و ولایت طاغوت است، و اگر کسی ولایت خودش بر خودش را انتخاب کند و ولایت غیر خدا چه خود و ابلیس را بپذیرد باز هم ولایت طاغوت را پذیرفته است.

حجت الاسلام ماندگاری ادامه داد: ولایت پذیری به معنای اجازه گرفتن است؛ بنابراین اگر می خواهیم بدانیم در مسیر ولایت خدا یا ولایت طاغوت قرار گرفته ایم در ابتدا باید رفتارهای خود را مورد بررسی قرار دهیم و بسنجیم که اگر در امور مختلف از جمله ازدواج، تعیین مهریه، رفتار با دیگران، رفتار با اعضای خانواده و حضور در عرصه اجتماع با اجازه ولی خدا و نایبان ایشان عمل کرده ایم این یعنی اینکه در مسیر ولایت الهی قرار داریم اما اگر براساس اجازه غیر خدا عمل کرده ایم، این یعنی در مسیر ولایت طاغوت قرار گرفته ایم و ولایت پذیر نیستیم.

وی افزود: وقتی ما بیان می کنیم «اللهم عجل لولیک الفرج» یعنی ای امام زمان(ع) شما بیاید ما برای همه کارهای خود از شما اجازه می گیریم حالا چگونه ممکن است که کسی که ندبه خوان فرج است در پوشش و نوع رفتار مخالف دعای خود عمل کند که این خلاف عمل کردن نشان می دهد ما دوستدار ولایت هستیم و هنوز به مرحله ولایت پذیری نرسیده ایم.