به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم زنجانی در جمع بانوان فراگیر قرآنی مرکز قرآن و حدیث با بیان اینکه بانوان فاطمی که حجاب، عفاف، انس و عمل به قرآن با گوشت و خون آن‌ها در آمیخته فرماندهان آخر الزمانی میدان و جبهه مهدویت هستند، اظهار کرد: سیره شهدا نشان می‌دهد که این شهدا به مرام فرماندهان لشکر خود عمل می‌کرده اند و اگر شهدا انسان‌هایی بزرگی بودند، فرماندهان آن‌ها به مراتب انسان‌های بزرگتری و مؤمن تری در عرصه بندگی خداوند هستند؛ بنابراین بانوان فاطمی به عنوان فرماندهان آخر الزمانی میدان مهدویت و ظهور باید شبیه فرمانده ائمه و فرمانده فرماندهان که همان حضرت فاطمه سلام الله علیها هستند عمل کنند.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها افزود: امام زمان علیه‌السلام می‌فرمایند که الگوی ایشان دختر نبی مکرم اسلام حضرت فاطمه سلام الله علیها هستند پس فرمانده تمام فرماندهان در میدان ظهور حضرت فاطمه سلام الله علیها هستند.

وی تصریح کرد: در فرازهای نخستین زیارت نامه حضرت فاطمه سلام الله علیها که یکی از رسالت های مادران و بانوان فاطمی انس با این زیارتنامه است و نباید تلاوت آن را صرفاً فقط به روزهای یک‌شنبه موکول کنند، زائر خطاب به حضرت فاطمه سلام الله علیها عرضه می دارد «السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَکِ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ بِهِ صَابِرَة».

زنجانی ادامه داد: این فراز از زیارت نامه حضرت فاطمه سلام الله علیها می فرماید« ای امتحان شده، آن کسی که تو را آفرید، تو را امتحان کرد قبل از این‌که تو را بیافریند. پس تو را در مقابل آنچه که به آن امتحان کرد، صبور یافت».

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: این فراز از زیارت نامه اشاره به این موضوع دارد که خداوند حضرت فاطمه سلام الله علیها را مورد امتحان و آزمون های مختلف قرار داده است و حضرت فاطمه سلام الله علیها در تمامی این آزمون ها رضایت خداوند را کسب کرده‌اند و به عبارت دقیق تر حضرت فاطمه سلام الله علیها در امتحان ها آنچنان هستند که صفت امتحان شده بر ایشان تصدیق می‌کند و ما ایشان را نه به عنوان کسی که مورد امتحان قرار گرفته بلکه به عنوان کسی که صفت امتحان شده بر ایشان تصدیق کامل دارد مورد خطاب قرار می دهیم.

وی با بیان اینکه در سیره زندگانی این فرمانده فرماندهان، امتحان گیرنده خداوند و امتحان شونده بانوی عالمین است، گفت: این امتحان قبل از خلقت عالم هستی و نوع بشر بوده است که خداوند تمامی امتحانات، مصایب و مشکلاتی که در دنیا برای بانو و فرزندانشان پیش می‌آید را به این بانو نشان می‌دهد و بانو با وجود تمامی مصایب به خداوند می‌فرماید که بر این مصایب و امتحان ها صبر می کنند.

وی افزود: «بله» حضرت زهرا سلام الله علیها در عالم ذر به این امتحانات بله به عبودیت و بندگی است و حضرت فاطمه سلام الله علیها با وجود سخت ترین امتحانات در مسیر بندگی و عبودیت، بر مصایب صبر کرده و بندگی خداوند را به بهترین شکل می‌کنند به بشریت نشان می‌دهند؛ چرا که بله بشریت به خداوند در عالم الست و ذر بله ای است که به پرسش منفی داده می‌شود یعنی خداوند بشر را مورد پرسش قرار می‌دهد که آیا من پروردگار شما نیستم که این پرسش منفی با تأکید بیشتری همراه است و حضرت زهرا سلام الله علیها قبل از خلقت بشر به این پرسش خداوند پاسخ مثبت داده است.

استاد حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: در ادامه فراز های زیارتنامه این بانو را مورد خطاب قرار می‌دهیم که شما بهترین سرپرست و دوست برای ما هستید و این‌ تصدیق، تصدیق در مسیر عبودیت و بندگی خداوند است که خطاب به بانو عرضه می داریم که ای بانو ما شما را به عنوان بهترین بنده خداوند در مسیر بندگی خدا مورد تصدیق و عبودیت قرار می دهیم.

زنجانی با بیان اینکه شیعیان ارادت به حضرت زهرا سلام الله علیها و الگو پذیری و تبعیت از این بانو را با شیر از مادران خود گرفته‌اند، افزود:در زیارت نامه حضرت فاطمه سلام الله علیها خطاب به بانو عرضه می‌کنیم که ولایت شما را پذیرفته‌ایم و در زندگی از سیره و منش شما تبعیت می‌کنیم و با زبان تصدیق کننده شما هستیم.

وی افزود: در زبان عربی تصدیق بار معنایی زیادی دارد و کسی می‌تواند دیگری را تصدیق کند که ابتدا صادق باشد و در این صادق بودن نه تنها صدق زبانی بلکه تمامی وجود انسان باید صادق باشد.

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها در مسیر عبودیت و بندگی با وجود تمام رنج‌هایی که بر ایشان وارد شد صابره بودند، گفت: صابرکسی است که با وجود تمامی مشکلات همچنان با زیباترین شکل حمد و ثناگوی خداوند است که حضرت زهرا سلام الله علیها با وجود تمامی مشکلات و مصایبی که برایشان و بر وصی رسول خدا و امام زمانشان وارد شد، ضمن حمایت از امام صابر بودند و هرگز زبان به گلایه از خداوند نگشوده و هرگز مصایب ایشان را از عبودیت و بندگی خداوند و راز و نیاز به درگاه خداوند غافل نکرد.

زنجانی با تأکید بر اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها مطابق کلام امام رضا علیه‌السلام که می‌فرمایند«کمال عقل(عقل مترادف با ایمان) این است که در جامعه ایمانی در کنار هر شخصی که قرار گرفتی خود را برتر و بالاتر از دیگران نبینی»، گفت: حضرت زهرا سلام الله علیها بانویی هستند در مقام کمال عقل؛ چراکه با وجود اینکه در بندگی خداوند به اعلا درجه و مرتبه رسیده بودند باز خود را در مقام بندگی خداوند پایین‌تر از دیگران قرار می دادند.

وی با اشاره به اینکه در زیارتنامه حضرت فاطمه سلام الله علیها این بانو راه رسیدن به حریم و ساحت ولایت رسول خدا صلوات الله علیه و آله و امام علی علیه‌السلام هستند، اظهار کرد: در زیارتنامه حضرت فاطمه سلام الله علیها از ایشان مسئلت داریم که به واسطه تبعیت از ایشان و تصدیق ایشان با تمام وجود، این بانو حلقه وصل ما به رسول خدا و جانشین ایشان امام علی علیه السلام باشند و از بانو درخواست می‌کنیم که به واسطه تصدیق ایشان در زمره انسان‌های طاهر قرار گیریم که منظور از طاهران انسان‌هایی هستند که به حقیقت و درک بندگی نائل می‌شوند.

وی افزود: تنها انسان‌هایی که در مقام بندگی و عبودیت به خلوص و نهایت درجه بندگی به واسطه تبعیت از حضرت زهرا سلام الله علیها دست یافته اند، می‌توانند به باطن قرآن نیز دست یابند؛ زیرا جر مطهران کسی قادر به درک قرآن نیست« لایمسه الا المطهرون».