استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه یکی از دستورات خداوند به مؤمنان پرداخت وجوهات شرعی است، گفت: پرداخت وجوهات شرعی موجب نورانیت و پاکی نفوس می شود.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم زنجانی، استاد حوزه علمیه خواهران امروز در شبستان نجمه خاتون سلام الله علیها با بیان اینکه پس از فتح مکه عده زیادی از بادیه نشنیان به امید کسب غنایم مسلمان شده و تصور می کردند که از فتوحات غنایم زیادی نصیب آنها خواهد شد، گفت: از آن جایی که خداوند همواره انسان را مورد امتحان قرار می دهد پس از اسلام آوردن عده زیادی از مردم آنها را در بوته آزمایش قرار داد و آیات مربوط به پرداخت خمس و وجوهات شرعی نازل شد.

وی افزود: خداوند به پیامبرش دستور دارد که اموالی را از مردم به عنوان خمس و زکات و صدقه دریافت کند زیرا دریافت این وجوهات شرعی موجب نورانیت و پاکی نفوس می شود.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: بادیه نشینان و مسلمانان که با این دستور روبه رو شدند چون ایمان آنها سطحی بود این وجوهات را مایه ضرر برای خود دانسته و حاضر نبودند که خمس و زکات خود را بپردازند و اما آنهایی که ایمان داشتند به این دستورات خدا و رسولش گردن نهاده و خمس و زکات خود را پرداخت کردند و به این تربیت مؤمنان واقعی از افراد به ظاهر مسلمان جدا شدند.

خانم زنجانی با اشاره به داستان حضرت موسی(ع) و قارون، گفت: با وجود اینکه قارون از جانب خداوند متنعم در نعمات فراوان بود حاضر نشد در زمان قحطی به مردم کمک کرده و خمس و زکات اموال خود را بپردازد و به این تربیت با عذاب الهی مواجه شد.

وی با تأکید بر اینکه تنها راه پاک شدن مال پرداخت خمس و زکات است و کسی نباید به بهانه پرداخت مالیات از پرداخت این وجوهات خودداری کند، گفت: متأسفانه بعضی از مردان نسبت به پرداخت خمس و زکات اموال خود یا انفاق به دیگران بی توجه هستند که بانوان باید این موضوع را به همسران خود یادآروی کنند که مالی که خمس و زکات آن پرداخت نشده حلال نبوده و مالی که پاک نباشد برای مؤمنان قابل استفاده نیست.

استاد حوزه علمیه خواهران یادآور شد: اگر انسان می خواهد مهمان خانه ای شود و می داند که در آن خانه خمس و زکات اموال داده نمی شود باید در مصرف غذا احتیاط کند و اگر یقین داشته باشد که آن غذا از مالی است که خمس و زکات آن داده نشده مصرف آن جایز نیست.

انتهای پیام/۱۱۲