استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه یکی از انواع شرک در زندگی انسان شرک مخفی یا پنهان است،گفت: گناه از مصادیق شرک پنهان و شرک در طاعت است.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم زنجانی، در دوازدهمین روز از ماه مبارک رمضان در شبستان نجمه خاتون سلام الله علیها با بیان اینکه آیه ۱۰۶ سوره یوسف به شرک انسان پس از ایمان به خدا اشاره دارد، گفت: در اینجا منظور از شرک، بت پرستی نیست بلکه مراد شرک خفی است؛زیرا هیچ مومنی اهل پرستش بت نیست و بر آن سجده نمی کند.

وی افزود: امام صادق(ع) در این زمینه حدیثی دارند و می فرمایند« نفوذ شرك در ضمیر مردم، پنهان‏تر از آنست كه مورچه سیاهى در شب تیره و تار بر روى گلیم سیاهى راه برود و وقتى انسان در آن شرائط متوجه راه رفتن مورچه نشود قطعا از این شركی كه پنهان‏تر از آنست هم آگاه نخواهد شد.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: شرک آن است که انسان در اداره امور عالم به منشا اثری غیر از خداوند متعال عقیده پیدا کند و او را شریک خدا قرار دهد و این خود نوعی شرک در عبادت خداوند است.

خانم زنجانی با بیان اینکه یکی از انواع شرک در زندگی انسان شرک مخفی یا پنهان است،گفت: گناه از مصادیق شرک پنهان و شرک در طاعت است.

وی افزود: امام باقر(ع) در این زمینه می فرمایند« گناهانی که مومنین مرتکب می شوند همان شرک در طاعت است زیرا با آن کارها، در حقیقت شیطان را اطاعت کرده اند پس در زمینه اطاعت، برای خدا شریک قائل شده اند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در نتیجه می توان گفت که هر گناهی ریشه در شرک به خدا دارد و این حکم به شرک در صورتی است که فرد متوجه نباشد که کار او تبعیت از شیطان است؛ زیرا اگر این اطاعت را با آگاهی و از روی عمد انجام دهد کار او از مرحله شرک گذشته و به کفر می رسد.

وی افزود: بنابراین انسان با دوری از گناه می تواند از شرک به خداوند در ساحت طاعت دوری کند و در مسیر بندگی گام بردارد و خود را در صراط مستقیم که خداوند روزی بندگان مخلصش کرده قرار دهد.

انتهای پیام/۱۱۲/