استاد حوزه علمیه خواهران گفت: یکی از بیمارهایی که در اثر افزایش بلغم در بدن ایجاد می شود بیماری رماتیسم مفصلی است که متأسفانه امروز عده زیادی به این بیماری مبتلا هستند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم شریف در نشست طب اسلامی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله عیلها با بیان اینکه یکی دیگر از بیمارهایی که ناشی از افزایش بلغم در بدن است، سردردهای سرد هستند، گفت: باید دقت کرد که برخلاف سردردهای سرد که در پیشانی و در اطرف چسم است این نوع از سردرد ها در تمامی نقاط سر وجود دارد.

وی افزود: سردردهای میگرنی ضربان دار است در حالی که سردردهای سر در تمام نقاط بدن همزمان وجود داشته و سر را تحت فشار قرار داده و فرد تصور می کند که کسی سر او را فشار می دهد.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: یکی دیگر از بیمارهایی که در اثر افزایش بلغم در بدن ایجاد می شود بیماری رماتیسم مفصلی است که متأسفانه امروز عده زیادی به این بیماری مبتلا هستند.

خانم شریف ادامه داد: تمامی مفاصل از بلغم ساخته شده است و اگر بلغم در بدن زیاد شود این بلغم اضافی در مفاصل جمع می شود و یکی از نخستین علائم غلبه بلغم این است که مفاصل دچار التهاب می شوند و علت این بیماری این است که در زندگی ها امروز مصرف سردی ها از جمله برنج در زندگی افزایش یافته است.

وی افزود: علائم این بیماری این است که مفاصل دردناک شده و در کنار تورم امکان خم کردن کامل مفاصل از جمله زانو از بین می رود و مفاصل دچار کاهش دامنه حرکت می شوند.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: قرمزی، بی حالی بی جانی و علائم کلیوی و کبدی را از دیگر علائم رماتیسم مفاصل است.

وی با اشاره به اینکه با دیدن تورم مفاصل ذهن پزشک در اولین مرحله به سراغ بیماری التهاب مفاصل می رود که پزشکان این بیماری را یکی از بیماری ها خود ایمنی بدن عنوان می کنند و معتقد هستند که بدن به اشتباه قسمتی از خود را دشمن فرض کرده و پروتئین در آن نقطه جمع شده و موجب تخریب آن بافت شده است، گفت: طب اسلامی عامل التهاب مفصل همان غلبه بلغم است.

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه میان آرتروز و التهاب مفصل تفاوت وجود دارد، گفت: آرتروز خشکی مفاصل است در حالی که التهاب مفاصل افزایش حجم و افزایش بلغم در مفصل است و در طب اسلامی منشاء آرتروز افزایش سودا و خشکی است و مفاصل صدا دارد و آرتروز در سنین بالا ایجاد می شود و در سن ۶۰ تا ۸۰ بیشتر این بیماری بیشتر بروز می کند.

خانم شریف ادامه داد: برای درمان رماتیسم مفصل در طب اسلامی باید از مصرف زیاد سردی ها پرهیز کرد و باید از قرار گرفتن در مکان های سرد نیز خودداری کرد.

وی افزود: امروزه بیان می کنند که برای تقویت مفاصل باید از لبنیات استفاده کرد که باید دقت کرد که این لبنیات همراه با غلبه بلغم نباشد بنابراین خوردن لبنیاتی مانند شیر، کرده و خامه و کشک برای تقویت مفاصل ضروری است.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: شیر را باید به همراه مصلح آن یعنی شیره انگور، گلاب و عسل استفاده کنیم و کشک و کره و خامه هم دارای طبیعت معتدل هستند و باید آن را با مصلحات آن مانند عسل بخورد.

خانم شریف ادامه داد: خوردن ماست و دوغ و پنیر نه تنها موجب تقویت مفصل و درمان آن نمی شود بلکه به دلیل طبع سردی که دارد مفصل را تخریب کرده و رماتیسم مفصل را افزایش می دهد.

وی گرم کردن مفاصل را از دیگر راه های درمان التهاب مفاصل عنوان کرد.