امام صادق(ع) با نهضت علمی خود از طریق احیای احادیث نبوی جان تازه ای به جسم اسلام بخشیده و توانستند بعد ازچندین سال رکود علمی و فکری مسلمانان را به شکوفایی علمی و فرهنگی ریشه دار تبدیل کنند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، سال یازدهم هجری،پیامبر(ص) در بستر خود درحال احتضار از اطرافیان خواستند که قلم و کاغذی به ایشان بدهند که بر آن چیزی را بنویسند تا امت اسلامی بعد از ایشان گمراه نشوند؛ اما غاصبان مقام امامت اجازه چنین کاری را به ایشان ندادند و پیامبری را که در تمام دوران حیات خود جز حق بر زبان جاری نساخته بود را به هزیان گویی متهم کرده و اجازه ندانند این آخرین میراث کلامی پیامبر(ص) منعقد شده و به دست جامعه اسلامی برسد.

هنوز مراسم تشییع پیامبر(ص) تمام نشده بود که عده ای در سقیفه بنی ساعده جمع شدند و حقی را که حق خدا بود نه ایشان برای خود مانند ارث پدری تقسیم کردند و در حالی که امام علی(ع) مشغول تدفین رسول خدا(ص) بودند نشسته بود آنها سهم حکومت اسلامی را میان خود تقسیم کردند و با تقسیم و غصب مقام خدا و ائمه اطهار(ع) امت اسلامی به عصری به نام عصر جاهلیت ثانویه منتقل شد.

عصری که بعد ها در حکومت بنی امیه تا زمان عمربن عبدالعزیز کار به جایی رسید که به دلیل ممنوعیت نقد احادیث رسول خدا(ص) مردم حتی سن تکلیف و احکام شرعی عادی خود را نمی دانستند.

اما در عصر عمرو بن عبدالعزیز، خداوند خواست بار دیگر پس از عاشورا و نهضت حسینی چراغ ایمان را به دست فرزندان امام علی(ع) یعنی امام باقر(ع) و فرزند بزرگوار ایشان امام صادق(ع) احیا کند به همین دلیل عمروبن عبدالعزیز نقد احادیث رسول خدا(ص) را آزاد گذاشت.

امام صادق(ع) جان اسلام را با جان احادیث نبوی روحی تازه بخشید

اهل بیت(ع) که تا عصر امام صادق(ع) بیکار ننشسته بودند تا زمان عمروبن العزیز سعی کردند با انتقال احادیث به فرزندان خود و تربیت غلامان و آزاد کردن آنها که از عصر امام سجاد(ع) شروع شده بود، احادیث نبوی را در جامعه و در میان محبان خود زنده نگه دارند اما در زمان عمروبن العزیز که امام صادق(ع) شرایط را مناسب یافت به عصر رکود فکری و فرهنگی جامعه اسلامی با احادیث و سیره نبوی پایان داد و جان تازه ای را با احادیث نبوی و احیای سیره نبوی به جامعه اسلامی بخشید به گونه ای که آوازه این نهضت به مغرب زمین و سرتاسر گیتی رسید.

امام صادق(ع) در عصر خود نه تنها سیره نبوی را احیا کردند بلکه با بسیاری از جریان های انحرافی که در اثر التقاط با مسحیت در جامعه اسلامی ایجاد شده بود مانند فرهنگ تجرد و رهبانی گری به مقابله برخاستند و با بیشتر علمای هم عصر خود از ادیان دیگر مناظره علمی کردند و در این مناظره ها حقانیت اسلام را اثبات کردند.

امام صادق(ع) بدون توجه به رنگ، مذهب و نژاد مباحث علمی و معارف اهل بیت(ع) را در اختیار شاگردان خود قرار می دادند و هر کس به حسب نیاز  و ظرفیت روحی و فکری خود از معارف این حضرت بهره مند می شد.

این امام همام نه تنها به علوم دینی بلکه به علوم تجربی و علوم مورد نیاز بشریت احترام گذاشته و با تربیت شاگردانی مانند جابربن حیان و سایر بزرگان زمینه شکوفایی و رشد علوم حدیثی و علوم تجربی، ریاضی، نجوم و زمین شناسی را فراهم کردند و حتی ایشان در سن ۹ سالگی نظریه بطلمیوس مبنی بر اینکه زمین مسطح است و خورشید مرکز جهان است را زیر سوال بردند زیرا در این زمان متأسفانه نظریات بطلمیوس به شدت در جامعه اسلامی رایج شده بود و بسیاری از اندیشمندان مسلمان به ویژه علمای اهل سنت به جای رد این نظریه سعی می کردند که با استناد به آیات قرآن کریم به هر شکلی که شده که این نظریه را در جامعه اسلامی اثبات و تقویت کنند و به عبارت دیگر قبل از نهضت علمی امام صادق(ع) مسلمانان به امتی تبدیل شده بودند که تنها مقلد مسیحیت و یهودیت در عرصه های علمی و دینی شده بودند و به عبارت دیگر عرصه تولید فکر و تولید علم در جامعه اسلامی تا زمان نهضت علمی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) به صورت کامل به فراموشی سپرده شده بود.

الگوی  سبک زندگی اسلامی و ایرانی گام در راستای نهضت علمی امام صادق(ع)

براساس آنچه که بیان شد باید گفت اگر امام صادق(ع) اسلام را از خطر التقاط و انحراف نجات نمی دادند چیزی از اسلام باقی نمی ماند و اسلامی تقلیدی در جامعه به جای اسلام حقیقی ترویج می شد که مهم ترین علت این موضوع هم تا عصر امام صادق(ع) جاهلیت حکام و ممنوعیت ترویج و نقل احادیث نبوی و خانه نشین کردن اهل بیت(ع) بود.

در عصر ما نیز در سال های اخیر و پس از انقلاب اسلامی با رایج شدن کتب و منابع غربی و متأسفانه سبک زندگی غربی رهبر معظم انقلاب الگوی سبک زندگی اسلامی و ایرانی را مطرح کرده اند که در واقع این الگو همان ادامه نهضت امام صادق(ع) در راستای سبک زندگی اسلامی براساس احادیث و سیره زندگی پیامبر(ص) و ائمه معصوم است که اگر این رهنمودهای رهبری به خوبی در جامعه اجرا شود خواهد توانست مانند عصر امام صادق(ع)، آغاز گر عصر نوینی در زندگی مسلمانان باشد و وظیفه مسلمان و مسؤولان در این راه تنها استخراج منابع اسلامی در عرصه های مختلف ، مطابق سازی آن با نیازهای روز و ترویج و نهادینه سازی آن به صورت گسترده در جامعه اسلامی است.

انتهای پیام/۱۱۲