استاد شعر آیینی کشور گفت: با توجه به تاثیرگذاری‌های رسانه شعر و فراگیری‌های اعجاب انگیزی که انسان در شعر مشاهده می‌کند شعر بهترین رسانه برای ایستادگی مقابل هجمه دشمنان است.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، محمدعلی مجاهدی امشب در مراسم اختتامیه کنگره ملی شعر کرامت که در سالن همایش‌های شهید آوینی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد، با اشاره به اینکه قلمرو شعر آیینی بسیار گسترده است، اظهار کرد: هر شعری که به میزانی متاثر از آموزه‌های اسلامی و متون متین روایی باشد به عنوان شهروند حضور آن را در قلمرو شعر آیینی به رسمیت می‌شناسیم که مقوله‌های مختلف توحید، معاد و ولایت در این قلمرو تعریف می‌شود.

وی اضافه کرد: انسان با استفاده از شعر آیینی به دنبال رهایی از اهریمن نفس بوده و تلاش می‌کند مقابل ظلم و ستم ایستادگی کند؛ وقتی که یک جامعه اسلامی ستم‌ستیزی و ایستادن در برابر بیگانه را در صدر برنامه‌های خود قرار می‌دهد و سعی می‌کند استقلال و فرهنگ کیان دینی را حفظ کند، جهاد اصغر را دنبال کرده و در نتیجه این جامعه به مقام حریت و رهایی رسیده است.

استاد شعر آیینی کشور با بیان اینکه شعر اعتراض باید ستم به مجامع اسلامی را بررسی کند، تصریح کرد: با توجه به تاثیرگذاری‌های رسانه شعر و فراگیری‌های اعجاب انگیزی که انسان در شعر مشاهده می‌کند شعر بهترین رسانه برای ایستادگی مقابل هجمه دشمنان است؛ در شعر اعتراض نمی‌توانیم لب خود را از گفتن دردهای بی‌درمان جامعه ببندیم و این اصل این از رسالت‌های اصلی شاعر آیینی است.

وی خاطرنشان کرد: قلمرو موضوعی شعر آیینی اگر به یک پازل تشبیه شود دارای قطعه‌های مشخصی است که یک شکل نبوده اما با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند و هر کدام محدوده خاصی از نظر موضوعی به خود اختصاص داده‌اند و وقتی که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند حقایق مشخصی را به مخاطب ارائه می‌دهند.

مجاهدی عنوان کرد: ارشاد از نظر اعتبارات وضعیت مطلوبی ندارد اما اخلاق افراد می‌تواند هنرمندان را نگه دارد،‌ داشتن این نگاه که از هنرمندان طلبکار نیستم بلکه مدیون آنها هستیم سبب استفاده از ظرفیت این قشر می‌شود.

انتهای پیام/۱۱۵