استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که حج واجبی فوری است که به محض استطاعت باید انجام شود، گفت: این واجب فوری قابل تعلل یا قابل معاوضه با سایر واجبات نیست.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله عیلها، حجت الاسلام سید جعفر ربانی، در شبستان امام خمینی (ره) با بیان این که حج عبارت است از مناسک و عبادت های مخصوصی که فقها در کتاب های خود بیان کرده اند، گفت: آنچه در حج انجام می شود عبادت است یعنی باید به قصد قربت الی الله انجام شود و همه اعمال حج وضو لازم ندارد و فقط طواف و نماز وضو می خواهد.

وی افزود: حج از واجبات فوری است یعنی در اولین سالی که انسان از نظر مالی استطاعت پیدا کرد و توان داشت و زمینه های انجام حج فراهم بود باید حج را انجام دهد یا در اولین فرصت ممکن باید فریضه حج را انجام دهد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: شرط انجام حج استطاعت بوده و حج استطاعت می خواهد و منظور از استطاعت توانایی جسمی، مالی و امنیتی است و اگر این سه امکان برای انسان فراهم شد مستطیع بوده و باید حج را به جا آورد.

حجت الاسلام ربانی ادامه داد: اگر کسی برای حج ثبت نام کرده باشد و از دنیا برود و کوتاهی نکرده باشد و در اولین فرصت به محض استطاعت ثبت نام کرده باشد، حج بر او واجب نیست و پول به ورثه تعلق دارد و نباید از آن حج در آورده مگر اینکه همه ورثه اجازه دهند.

وی افزود: اگر این شخص مستطیع شده باشد و تعلل کرده و به حج نرفته در این صورت حج بر او واجب بوده و باید از اموالش نایب بگیرند و حج را به نیابت از او انجام دهند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که متأسفانه این روزها در جامعه شایع شده که به جای اینکه به حج بروید پول فیش حج را به نیازمندان و فقرا بدهید و به حج نروید، گفت: حج مانند نماز واجب است و از واجبات فوری بوده،؛ بنابراین اگر کسی مستطیع شده و از رفتن به حج امتناع کند در هنگام مرگ به او می گویند که باید یا یهودی و یا نصرانی از دنیا برود و باید دقت کرد که کمک به نیازمندان جای خود را داشته و نمی توان با کمک به نیازمندان فریضه ای مانند حج را تعطیل کرد و اگر کسی فیش حج خود را به همین دلیل فروخته و به فقرا کمک کرده باید بداند که حج بر ذمه اوست و باید آن را انجام دهد زیرا هیچ فریضه ای نمی تواند جای حج را بگیرد.

حجت الاسلام ربانی یادآور شد: حج جایی است که شیعه می تواند حقیقت و ماهیت خود را به دیگران اعلام کرده و با حضور شیعیان در حج توطئه و شائبه وهابیت مبنی بر مشرک بودن شیعه زیر سوال رفته و ماهیت و حقانیت تشیع برای مردم دنیا آشکار شده و این خود بهترین اقدام برای مقابله با جریان های وهابی و تکفیری است.