استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه امام علی(ع) غصب را منشاء ویرانی عنوان می کنند، گفت: غصب حتی اگر کوچک باشد مانند میکروب به تمام مال سرایت کرده و همه چیز را آلوده می کند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی، در حرم کریمه اهل بیت با اشاره به حکمت ۲۴۰ نهج البلاغه گفت: امام علی(ع) در این حکمت می فرمایند«اَلْحَجَرُ اَلْغَصِیبُ فِی اَلدَّارِ رَهْنٌ عَلَى خَرَابِهَا» سنگ غصبی در بنای یک خانه عامل ویرانی آن خانه است.

وی افزود: این کلام از رسول خدا(ص) نیز نقل شده است و علت این اشتراک کلامی این است که هر دو از یک ریشه و سرچشمه گرفته شدند و تکیه بر علوم غیب رسول خدا(ص) و امام علی(ع) دارد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه این کلام امام علی(ع) تنها نشانه خراب شدن مادی و ظاهر خانه نیست، گفت: از آن جایی که غصب باطل است بنابراین اسباب معنوی این عالم علیه باطل وارد عمل می شوند و در نتیجه خانه ای که براساس غصب ساخته شده باشد ویران می شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی اظهار کرد: در آیات و روایات از این اسباب معنوی به عنوان فرشتگان یاد می کنند و این ویرانی غیر از ویرانی ظاهری و مادی است.

وی افزود: غصب نه تنها در ساخت خانه بلکه در هر جای دیگری که باشد مانند مقام، علم و هر امر مادی و معنوی که بخشی از باطل در آن باشد موجب ویرانی خواهد شد و عملکرد غصب مانند میکروب است که اگر یک قسمت آلوده شود به سایر قسمت ها سرایت کرده و آنها را نیز آلوده می کند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به خطبه ۲۴۱ نهج البلاغه افزود: امام علی(ع) در این خطبه می فرمایند«يَوْمُ آلْمَظْلُومِ عَلَى الظَّالِمِ أَشَدُّ مِنْ يَوْمِ الظَّالِمِ عَلَى آلْمَظْلُومِ» روز انتقام مظلوم از ظالم، شديدتر از روز ستم كردن ظالم بر مظلوم است.

وی تصریح کرد: اين سخن امام علی(ع) اشاره به انتقام الهى در روز قيامت دارد چراکه مظلوم يك بار به دست ظالم كشته يا مجروح مى‌شود ولى كيفر ظالم در روز قيامت مكرر خواهد بود و به آسانى پايان نمى‌يابد بنابراین  شديدتر بودن روز انتقام مظلوم آشكار است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: این کلام امام علی(ع) همچنین به انتقام‌هاى الهى در دنيا و آخرت اشاره دارد؛ زيرا تجربه نشان مى‌دهد كه گروه زيادى از ظالمان، پيش از گرفتار شدن به مجازات الهى در آخرت، در همين دنيا كيفر شديدى مى‌بينند و اگر تاريخ را مطالعه كنيم مصداق‌هاى زيادى براى اين مطلب ديده مى‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی یادآور شد: در قرآن کریم نيز بارها به اين حقيقت اشاره شده كه بسيارى از ظالمان در همين دنيا نيز گرفتار كيفرهاى شديدى مى‌شوند از جمله در آيه ۱۰۲ سوره «هود» مى‌خوانيم «وَكَذَلِکَ أَخْذُ رَبِّکَ إِذَا أَخَذَ الْقُرَى وَهِىَ ظَالِمَةٌ إِنَّ أَخْذَهُ أَلِيمٌ شَدِيدٌ» یعنی و اين چنين است مجازات پروردگار تو، هنگامى كه شهرها و آبادى‌هاى ظالم را مجازات مى‌كند، مجازات او، دردناك و شديد است».