استاد حوزه علمیه قم با اشاره به حدیثی از پیامبراکرم(ص) درباره اهمیت وصیت کردن، گفت: بهتر است کسی که می خواهد وصیت کند به یک کارشناس یا عالم آگاه به امور دینی مراجعه کند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام افتخاری، در شبستان امام خمینی(ره) با اشاره به احکام غصب و تصرفات غیر مجاز در اموال مردم، گفت: انسان می تواند برای یک سوم اموال خود پس از مرگ وصیت کند بر همین اساس اگر میتی یک سوم اموال خود را برای کاری وصیت کرده باشد و آنها را در وصیت نامه خود ذکر کرده از جمله خرج کفن و دفن، ساخت مدرسه و کارهای خیریه مانند این، وراث تا یک سوم اموال را جدا نکرده و آن را پرداخت نکنند نمی توانند ارث را تقسیم کنند چراکه یک سوم آن چیزی را که تقسیم می کنند به خودشان اختصاص ندارد.

وی افزود: بر این اساس اگر وراث بدون جدا کردن یک سوم اموال، اموال میت را تقسیم کنند این کار آنها مصداق غصب است و اگر آن ارث ملک یا هر چیز دیگری باشد نماز خواندن و انجام اعمال عبادی واجب با آن صحیح نیست چرا که آن ملک حکم اموال غصبی را دارد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر وصی قبول کند که خود این یک سوم را پرداخت می کند به گونه ای که این تکلیف از عهده میت ساقط شود، می توان اموال را تقسیم کرد و همچنین روش دیگر برای اینکه ورثه در هنگام تقسیم ارث دچار مشکل نشوند این است که وصیت کننده این حکم یک سوم را به تمام اموال خود اختصاص ندهد و یک مالی را مشخص کند که از محل آن، این یک سوم پرداخت شود مثلا بگوید این فرش یا خانه یا مغازه را بفروشید و به عنوان یک سوم خرج کنید.

حجت الاسلام افتخاری با اشاره به حدیثی از حضرت رسول(ص) در مورد وصیت کردن گفت: حضرت رسول(ص) می فرمایند که وصیت وظیفه هر مسلمانی است و بر هیچ مسلمانی سزاوار نیست که شبی را سپری کند، مگر این که وصیتش زیر سرش باشد.

وی ادامه داد: بهتر است کسی که می خواهد وصیت کند به یک کارشناس یا عالم آگاه به امور دینی مراجعه کرده و وصیت نامه باید زیر نظر یک عالم دینی نوشته شود تا وصیت خلاف شرع نباشد مانند کسی که ورثه را از ارث محروم می کند.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: مردم باید بدانند که نمی توانند برای تمام اموال خود پس از مرگ وصیت کنند و همچنین انسان نمی تواند در قالب یک وصیت نامه پس از مرگ فرزند یا فرزندان خود را از ارث محروم کند چون میت تنها نسبت به یک سوم اموال خود شرعا اجازه وصیت دارد