استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه یکی از بافضیلت ترین اعمال در روز عید قربان، قربانی کردن است؛ گفت: دادن پول قربانی به جای صدقه به محرومان جایز نیست و تنها باید گوشت قربانی در میان محرومان توزیع شود.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام اکبری، در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به فضیلت قربانی کردن، گفت: امام موسی کاظم(ع) فرمودند: شخصی از رسول خدا(ص) پرسید: من پول برای قربانی ندارم؛ می توانم قرض کنم و قربانی ذبح کنم؟ رسول خدا(ص) فرمودند: این عمل را انجام بده و بدان که خداوند قرض تو را ادا خواهد کرد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: اگر چند نفر با هم شریک شده و یک قربانی را انجام دهند جایز است؛ همانطور که از امام صادق(ع) سوال شد: اگر ۷ نفر با هم شریک شویم و قربانی کنیم آیا کفایت خواهد کرد؟ امام صادق(ع)  فرمود: اگر ۷۰ نفر هم با هم شریک شوید و قربانی کنید کفایت می کند.

حجت الاسلام اکبری ادامه داد: دادن پول قربانی به جای صدقه به محرومان صحیح نیست؛ بنابراین شخصی که می خواهد قربانی کند؛ یا خود قربانی کند و یا وکیل بگیرد و قربانی کند؛ تا گوشت آن قربانی در میان محرومان توزیع شود؛ نمی توان پول را به جای گوشت به محرومان داد.

وی افزود: خوردن گوشت قربانی برای صاحب قربانی مستحب است و حتی بیان شده که بهترین چیز برای افطار این است که فرد قربانی کننده با گوشت قربانی افطار کند در حالی که خوردن گوشت عقیقه برای والدین مکروه است و کراهت این عمل برای مادر بیشتر عنوان می شود.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: کسانی که می خواهند قربانی کنند بهتر است که این عمل را با نیت احسان به اهل بیت(ع) انجام دهند.

حجت الاسلام اکبری افزود: به اهالی هر محل توصیه می شود؛ با مشارکت جمعی در هر مسجد حداقل یک قربانی انجام شود تا محرومان نیز از نعمت خوردن گوشت قربانی متنعم شوند.

وی با اشاره به اینکه قربانی بر عده ای واجب و بر عده ای مستحب است؛ گفت: بر کسانی که مشغول اعمال حج هستند؛ واجب است؛ در روز ۱۰ ذی الحجه یا همان عید قربان؛ شتر، گاو، بز و یا گوسفندی را در منا ذبح کنند؛ اما کسانی که در حج نیستند؛ بنابر روایت امام صادق(ع) که می فرمایند«در یوم النحر (یعنى روز عید قربان) هیچ عملى بهتر از آن نیست كه خونى به رسم قربانى ریخته شود یا در مسیر احسان به والدین یا خویشاوندى كه قطع رحم مى‌كند؛ گامى برداشته شود و یا از قسمت مرغوب گوشت قربانى او را اطعام كند و همسایگان خود را بخصوص یتیمان، مسكینان و بردگان را به استفاده از آن فراخواند و از اسیران دلجویی کند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در روایات از ائمه معصوم(ع) بیان شده که یک سوم قربانی را به همسایگان، یک سوم آن را به نیازمندانی که درخواست داشتند و یک سوم باقی مانده را برای خانواده خود نگه می داشتند؛ از این رو مستحب است كه قربانى ۳ قسمت شود؛ یك سوم آن را خودش بخورد؛ یك سومش را صدقه بدهد و یك سومش را هدیه کند و احتیاط آن است كه چیزى از آن بخورد؛ اگر چه واجب نیست.

وی یادآور شد: همچنین از شیخ صدوق(ره) نقل شده «بزرگان برآنند كه این اعمال در روز عید قربان بطور مطلق مطلوب است اگر چه در مِنا نباشد؛ اگر چه قربانى در روز عید قربان نباشد؛ لكن در منا و روز عید قربان ثوابش بیشتر خواهد بود».