استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه ذی الحجه با غدیر تمام نمی شود بلکه از ابتدا تا انتهای این ماه با نام اهل بیت علیه السلام گره خورده است، گفت: ذی الحجه ماه ولایت اهل بیت و شناخت مقام امامت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی، امشب در مراسم شب میلاد امام کاظم علیه السلام که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار شد، با اشاره به مناسبت های ماه ذی الحجه، ماه ذی الحجه را ماه اهل بیت علیه السلام عنوان کرد، گفت: برکات ماه ذی الحجه با غدیر تمام نمی شود بلکه این ماه تا پایان ماه اهل بیت علیه السلام است.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: پس از این واقعه عده زیادی به درب خانه رسول الله (ص) رفتند و از ایشان درخواست کردند که حتی یک روزنه کوچک از خانه ایشان به مسجد الحرام باز باشد که حضرت رسول(ص) فرمودند که سد کردن ابواب و باز گذاشتن درب یک خانه به درخواست خداوند بوده است.

وی افزود: یکی از افتخاراتی که اهل بیت علیه السلام برای خود ذکر می کنند و در این ماه اتفاق افتاده است سد الابواب است که در این ماه حضرت رسول(ص) به فرمان خداوند تمامی درهایی را به که به مسجد الحرام باز می شد به جز درب خانه امیر المؤمنین علیه السلام را بستند.

کارشناس رسانه ملی تصریح کرد: در این همین ماه بود که آیه ۲۶ سوره اسراء«وَ آتِ ذَا الْقُرْبي‏ حَقَّهُ وَ الْمِسْکينَ وَ ابْنَ السَّبيلِ وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذيراً» بر رسول خدا(ص) نازل شد و حضرت رسول(ص) به واسطه نزول این آیه فدک را به حضرت زهرا سلام الله علیها بخشیدند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی ادامه داد: تولد امام هادی علیه السلام از  دیگر مناسبت های ماه ذی الحجه است که دعای جامعه کبیره مهم ترین میراث این امام برای مسلمانان است و باید دقت کرد که عالی ترین دعا در شناخت ویژگی های امام معصوم زیارت جامعه کبیره بوده و در این دعا قریب به ۳۰۰ صفت برای امامان معصوم علیه السلام بیان شده است.

وی افزود: حدیث ثقلین را نیز در این ماه در منا یا مسجد خیف رسول خدا(ص) برای مردم تلاوت کردند و همچنین در ۱۴ ماه ذی الحجه لقب امیر المؤمنین از سوی جبرئیل برای امام علی علیه السلام به پیامبر(ص) امر شد.

کارشناس رسانه ملی با بیان اینکه معجزه حضرت عیسی علیه السلام این بود که به مردم می فرمودند که من شما را از آنچه در خانه هایتان می گذرند آگاه می کنم« أُنَبِّئُکمْ بِما تَأْکلُونَ وَ ما تَدَّخِرُونَ فِی بُیُوتِکم»، ادامه داد: مشابه این سخن از امام علی علیه السلام در خطبه ۱۷۵ نهج البلاغه آمده است که این موضوع نشان می دهد که مقام امام علی علیه السلام تا چه اندازه عظیم و برجسته است.

وی با اشاره به اینکه حضرت رسول(ص) در یک روایت نورانی به امام علی علیه السلام می فرمایند« ای علی می ترسم که مردم مانند مسیحیان تو را به خدایی بگیرند و گر نه در فضایل تو چیزهای را بیان می کردم که اگر مردم می شنیدند خاک پای تو را برای شفا و زیادی آب وضوی تو را برای تبرک می بردند»، گفت: این حدیث به خوبی نشان می دهد که هیچ دعا و حدیثی نیست که ویژگی ها و خصایص اهل بیت علیه السلام را به خوبی بیان کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی اظهار کرد: امام علی علیه السلام در این خطبه می فرمایند« سوگند به خدا، اگر بخواهم مى‏توانم هر کدام شما را از آغاز و پایان کارش، و از تمام شئون زندگى، آگاه سازم، امّا از آن مى‏ترسم که با اینگونه خبرها نسبت به رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم کافر شوید، آگاه باشید که من این اسرار گرانبها را به یاران راز دار و مورد اطمینان خود مى‏سپارم. سوگند به خدایى که محمّد صلّى اللّه علیه و آله و سلّم را به حق برانگیخت، و او را برگزید، جز به راستى سخن نگویم. پیامبر اسلام صلّى اللّه علیه و آله و سلّم همه اطلاعات را به من سپرده است، و از محل هلاکت آن کس که هلاک مى‏شود، و جاى نجات کسى که نجات مى‏یابد، و پایان این حکومت، همه را به من خبر داده و مرا آگاهانده است. هیچ حادثه‏اى بر من نگذشت جز آن که در گوشم نجوا کرد، و مرا مطّلع ساخت».

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با تأکید بر اینکه در ۱۸ ذی الحجه نیز عید غدیر قرار دارد و در این روز خداوند رسما امامت امام علی علیه السلام را به مسلمانان اعلام کرده است، گفت: ثواب اطعام یک نفر در غدیر برابر با ثواب سیر کردن تمام انبیای الهی و صدیقان و شهداء است و روزه روز غدیر برابر با روزه دهر یعنی از خلقت تا قیامت است.

وی افزود: احمد حنبلی در بیان فضایل امام علی علیه السلام در کتاب «فضایل صحابه» می نویسند که  یک ضربت شمشیر امام علی علیه السلام در خندق برابر با عبادت تمامی جن و انس تا روز قیامت است؛ بنابراین عجیب نیست که برای روز غدیر چنین ثواب ها و پاداش های زیادی ذکر شده باشد.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه ۱۸ آیه از سوره « هل اتی» نیز در ماه ذی الحجه نازل شده است، گفت: این آیه تنها در شأن اهل بیت علیه السلام نیست بلکه به غیز امام علی(ع)، حضرت زهرا سلام الله علیها و امام حسن و امام حسین علیه السلام این آیه در شأن فضه نیز نازل شده است که این موضوع بیان می کند که ما نیز می توانیم مانند اهل بیت(ع)با اطعام و کمک به فقرا رستگار شویم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با بیان اینکه ذی الحجه ماه ولادت امام کاظم علیه السلام است، افزود: در ۲۴ ماه ذی الحجه آیه خاتم بخشی امام علی علیه السلام یعنی آیه ۵۵ سوره مائده نازل شده و آیه مباهله نیز در این ماه نازل شده و نشان می دهد که جان حضرت رسول(ص) که ایشان را با خود به مباهله بردند امام علی علیه السلام است و در اثبات امامت امام علی علیه السلام همین یک آیه بس و نیازی به غدیر و سایر مصداق ها نیست و این موضوع در آیه ۶۱ سوره آل عمران با تأکید بیان می شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه  در گرامیداشت غدیر نسبت به محرم کوتاهی های زیادی شده است، یادآور شد: مباهله روز عظیمی است و عظمت این روز باید حفظ شده و باید این روز با عظمت هر چه بیشتر گرامی بداریم.

انتهای پیام///۱۱۲