استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اطاعت بندگان از خداوند در حیطه انجام اعمال عبادی بروز و ظهور پیدا می کند، گفت: داشتن قصد قربت در اعمال عبادی انسان را به مقام عبودیت پروردگار می رساند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین ظهیری، عصر پنجشنبه در شبستان امام خمینی(ره) با بیان اینکه یکی دستورات بسیار مهم قرآن کریم خطاب به بندگان، اطاعت بندگان از خداوند است، گفت: اطاعت بندگان از خداوند در دایره انجام اعمال عبادی بروز و ظهور پیدا می کند.

وی افزود: بنابراین کسی که از فرمان الهی اطاعت کرده و از خداوند تبعیت دارد عابد بوده و در عرصه عبودیت و بندگی پروردگار وارد شده است.

استاد حوزه علمیه قم قصد قربت را لازمه انجام اعمال عبادی عنوان کرد، گفت: با قصد قربت اعمال و کردار انسان در دایره عبودیت وارد می شود و انسان در دایره عبادت پروردگار نباید دیگری را دخیل و شریک کند.

حجت الاسلام والمسلمین ظهیری ادامه داد: اگر در اعمال انسان قصد قربت وجود نداشته باشد اعمال عبادی انسان از زمره عبودیت خارج شده و شاید در ظاهر انسان عملی را انجام دهد اما این عمل نخواهد توانست زمینه سعادت و رستگاری انسان را فراهم کند و به عبارت دیگر کمال عبادت برای انسان حاصل نمی شود.

وی افزود: افراد زیادی اعمال عبادی از جمله نماز، روزه و حج را به خاطر تعریف و تمجید دیگران انجام می دهد که این اعمال به دلیل اینکه فاقد قصد قربت هستند از دایره عبودیت خارج می شوند.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها تصریح کرد: رسول خدا(ص) در این زمینه در یک روایت نورانی می فرمایند« در دوره آخر الزمان مردمی که برای حج به مکه می روند به چند دسته تقسیم می شوند، دسته اول کسانی هستند که از همان ابتدا برای تجارت به مکه می روند، دسته دوم افرادی هستند که برای سیاحت و گردشگری به مکه می روند و دسته سوم افرادی هستند که به دلیل ریاکاری در مقابل مردم به حج رفته و در عمل آنها قصد قربت وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین ظهیری با بیان اینکه دسته چهارم حجاج آخر الزمان کسانی هستند که بنابر حدیث حضرت رسول(ص) هدفشان از انجام حج کسب رضایت و قربت خداوند است، گفت: تنها حج این گروه اندک در پیشگاه خداوند پذیرفته است و حج سه گروه دیگر از زمره اعمال عبادی خارج می شود.

وی افزود: نیت و قصد قربت به حدی در قبولی اعمال اهمیت دارد که اگر کسی همراه رسول خدا(ص) در خط مقدم و در جبهه جهاد حضور داشته باشد  اما قصدش قربت الی الله نباشد به مقام شهید نرسیده و تنها کشته می شود و اجر شهید برای او ثبت نخواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در مقابل این افرادی گروهی هستند که با وجود اینکه میدان جهاد را ندیده اند با اعمال ظاهری و بانیت قربت الی الله اجر شهداء را به دست می آورند که حضرت رسول(ص) در یک روایت نورانی به این گروه اشاره دارند.

وی افزود: جوانی که قادر به انجام گناه بوده اما به خاطر رضایت و قربت خداوند گناه و معصیت را کنار می گذارد بنابر روایت حضرت رسول(ص) اجر هفتاد شهید را دارد.

حجت الاسلام والمسلمین ظهیری ادامه داد: امام علی(ع) می فرمایند« جوانی که قادر به انجام معصیت است اما به خاطر ادب بندگی و اطاعت از خداوند معصیت را ترک می کند اجر شهید را دارد و اجر مجاهد فی سیبل الله و شهید بالاتر از این جوان نیست».

وی یادآور شد: خداوند متعال در آیه پایانی سوره کهف خطاب به مؤمنان از آنها می خواهد که در اعمال خود قصد قربت داشته باشند و خداوند متعال در این آیه به مؤمنان می فرماید«قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَنْ كَانَ يَرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا» پس هر كس به لقاى پروردگار خود اميد دارد بايد به كار شايسته بپردازد و هيچ كس را در پرستش پروردگارش شريك نسازد.

انتهای پیام/۱۱۲