استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به نقش خطبه خوانی اهل بیت(ع) پس از عاشورا در بیدارگری مردم گفت: حضرت زینب سلام الله علیها در کوفه با خطبه خوانی خود تبلیغات فرهنگی چندین ساله دستگاه حکومتی بنی امیه را در مورد مقام و جایگاه امامت به صورت کلی خنثی کردند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم حیدری مجد، عصر پنجشنبه در رواق حضرت خدیجه سلام الله علیها با اشاره به خطبه های اهل بیت(ع) در مورد واقعه کربلا گفت: عده زیادی از اصحاب امام حسین(ع) از کوفه تا شام برای مردم در وصف واقعه عاشورا خطبه خواندند.

وی افزود: حضرت زینب سلام الله علیها امام سجاد(ع)، حضرت ام کلثوم سلام الله علیها، حضرت فاطمه صغری دختر امام حسین(ع) از جمله کسانی بودند که در مسیر کوفه تا شام در منزلگاه های مختلف برای مردم خطبه خوانی کرده و با خطبه های خود موجی از روشنگری و پشیمانی را در میان مردم آن زمان ایجاد کردند.

استاد حوزه علمیه خواهران حضرت زینب سلام الله علیها را یکی از بهترین ملبغان و سفیران عاشورا دانست، افزود: این بانو در نهایت بلاغت و با چنان کلامی برای مردم کوفه خطبه خواندند که مردم تصور کردند که امام علی(ع) زنده شده و برای مردم خطبه می خواند.

حیدری مجد فرازهایی از خطبه حضرت زینب سلام الله علیها را در کوفه بیان کرد، گفت: حضرت زینب سلام الله علیها زمانی که در کوفه با اشک های کوفیان روبه رو شدند رو به آنها کردند و فرمودند« ای مردم کوفه، ای گروه دغا و دغل و بی‏غیرت، اشکتان خشک نشود و ناله ها‏تان آرام نگیرد، مثل شما مثل آن زن است که رشتۀ خود را پس از محکم بافتن و ریستن باز تار تار می‏کرد، سوگندهاتان را دست‌آویز فساد کرده‏اید، چه دارید مگر لاف زدن و نازش و دشمنی و دروغ و مانند کنیزان چاپلوسی کردن و چون دشمنان سخن‌چینی کردن یا چون سبزه‏ای بر پهن روییده‏ اید و گچی که روی قبر بدان اندوده. برای خود بد توشه ‏ای فرستادید که خدای را بر شما به خشم آورد و در عذاب جاودان مانید، آیا برای برادرم می‏گریید، آری بگریید که شایستۀ گریستنید، بسیار بگریید و اندک بخندید که عار آن شما را گرفت و ننگ آن بر شما آمد».

وی افزود: در اینجا حضرت زینب سلام الله علیها بد عهدی کوفیان را به مانند زنی توصیف می کنند که بعد از اینکه رشته های خود را محکم می بافتد آن ها را یکی یکی از هم باز می کند و در ادامه حضرت زینب سلام الله علیها از بی فایی و بدعهدی کوفیان نسبت به امام حسین(ع) به عنوان ننگی ابدی و جاوید برای آنها یاد می کنند.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: حضرت زینب در فراز دیگر خطبه می فرمایند« این ننگ، ننگی است که هرگز از خویشتن نتوانید شست و چگونه از خود بشویید این ننگ را که فرزند خاتم‌انبیا؛ معدن رسالت و سیّد جوانان اهل بهشت را کشتید. آنکه در جنگ سنگر شما و تنها حزب و دستۀ شما بود و در صلح موجب آرامش دل شما و مرهم زخم شما و در سختی ‏ها التجای شما بود، و در محاربات مرجع شما او بود، بد است آنچه پیش فرستادید برای خویش، و بد است آن بار گناهی که بر دوش خود گرفتید برای روز رستاخیز خود، نابودی باد شما را نابودی، و سرنگونی باد سرنگونی، کوشش شما به نومیدی انجامید و دست‏ها بریده شد و خشم پروردگار را برای خود خریدید و خواری و بیچارگی شما را حتم باشد».

حیدری مجد تصریح کرد: در این فراز از خطبه حضرت زینب سلام الله علیها جایگاه امام را با استناد به آیات قرآن کریم و احادیث نبوی برای مردم بیان کرده و می فرمایند که مردم کوفه امام حسین(ع) را که تنها ملجا و پناهگاه آنها در حوادث و مصایب مختلف بود را تنها گذاشتند و از این پس ملجا و پناهگاهی نخواهد داشت که به آن تکیه کنند.

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه تمامی خطبه های حضرت زینب سلام الله علیهامبتنی بر آیات قرآن کریم و احادیث نبوی است، گفت: حضرت زینب سلام الله علیها به وسلیه این خطبه ها ضمن تبیین جایگاه امام حسین(ع) به عنوان امام معصوم با بیان پیشنیه ایشان و اشاره به جایگاه امام علی و حضرت زهرا سلام الله علیها به نوعی تبلیغات دستگاه حکومتی بنی امیه را بر علیه خاندان رسالت خنثی کرده و نام امام علی(ع) و امام حسین(ع) و ایثار امام حسن مجتبی(ع) را در میان مردم زنده کردند.

حیدری مجد شکر گذاری از خداوند در همه احوال، توجه به کلام وحی، موقتی بودن پیروزی ستمگران، زوال پندارهای اهل باطل، تفاوت عدالت الهی با عدالت یزیدی،دفاع از فرهنگ شهادت و استفاده از دعا به عنوان سلاح برنده در برابر دشمنان را از مهم ترین پیام های خطبه خوانی حضرت زینب سلام الله علیها پس از واقعه عاشورا عنوان کرد.

انتهای پیام/۱۱۲