استاد حوزه علمیه قم گفت: از دیدگاه اهل بیت(ع) زیارت، نوعی وفای به عهد است که انجام آن واجب است و در قرآن کریم در این زمینه بیان شده است که« و به عهد خود وفا کنید که از عهد سؤال می‌شود».

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام میرشفیعی، در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که در میان اعمال مستحبی هیج عملی به اندازه زیارت دارای آثار و برکات نیست و بیشترین سفارش ائمه معصومین(ع) در زمینه انجام اعمال مستحب نسبت به  فرهنگ زیارت است، گفت: بیش از هزار حدیث به نقل از  ائمه معصوم(ع) در زمینه زیارت و به ویژه در مورد زیارت امام حسین(ع) وجود دارد.

وی افزود: بر این اساس زیارت امام حسین(ع) یکی از اعمال مستحبی است که بیشترین ثواب را داشته و احادیث زیادی در مورد انجام این عمل مستحبی به نقل از ائمه(ع) بیان شده است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که در کتاب «کامل الزیارت» که هزار سال پیش نوشته شده احادیث زیادی در مورد زیارت امام حسین(ع) نقل شده است، گفت: زیارت امام حسین(ع) زیارتی است که شرط و قید ندارد.

حجت الاسلام میرشفیعی فرهنگ زیارت را فرهنگی با پشتوانه قرآنی و مستند عنوان کرد و گفت: در کنار آیات قرآن کریم که بر مقوله زیارت تأکید دارد سیره اهل بیت(ع) نیز این موضوع را تأیید می کنند و تمامی ائمه معصوم(ع) بدون استثنا به زیارت مزار امام علی(ع) و امام حسین(ع) مشرف شده اند.

وی افزود: از آن جایی که قول و فعل ائمه معصوم(ع) برای ما حجت است برهمین اساس فرهنگ زیارت برای پیروان اهل بیت(ع) حجت است.

وی با تأکید بر آیه مودت که در قرآن کریم آمده است، تصریح کرد: براساس این آیه فرهنگ زیارت یکی از مصادیق انجام و عمل به آیه مودت است.

استاد حوزه علمیه قم با اشار به حدیثی از امام رضا(ع)، زیارت قبور اهل بیت(ع)را حق امام بر ذمه شیعیان و محبان اهل بیت(ع) دانست که باید ادا شود.

وی افزود: امام رضا (ع) در حدیث زیارت می فرمایند«برای هر امامی در هر زمانی، برای شیعیان عهد و پیمانی است و اگر کسی بخواهد به عهدش خوب و تمام وفا کند باید به زیارت قبورشان مشرف شود و اگر کسی با اشتیاق به زیارت رفت و در این رغبت صادق بود، امامان معصوم در روز قیامت شفیع او خواهند بود».

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: از دیدگاه اهل بیت(ع)، زیارت نوعی وفای به عهد است که انجام آن واجب است و در قرآن کریم در این زمینه بیان شده است که« و به عهد خود وفا کنید، که از عهد سؤال می‌شود»

حجت الاسلام میر شفیعی گفت: رسول اکرم(ص) در این زمینه در یک حدیث نورانی می فرمایند« هرکس به حج برود اما من را (مزار پیامبر در مدینه) زیارت نکند، در حق من جفا کرده است».

وی افزود: بنابراین اشتیاق به زیارت امام معصوم و صداقت در این زیارت ازشرایط زیارت قبور ائمه معصوم(ع) از جمله امام حسین(ع) است و فرهنگ زیارت فرهنگی است که باید در هر روز از جانب شیعیان انجام شود و به همین دلیل است که شیعیان هر صباح دعای عهد را به نیت تجدید بیعت با امام معصوم قرائت و تلاوت می کنند.